Drop-in koncept för hårklippningar blir roligt inslag i kontorsmiljön
Foto: Nathalie Björk och Richard Leckne
PUBLICERAD 24/4/2024
Lästid ca 2 min
Intervju

Drop-in koncept för hårklippningar blir roligt inslag i kontorsmiljön

Du har säkert sett dem. Cutters hårsalonger som erbjuder snabba drop-in hårklippningar till ett fast pris. Nu flyttar de in på kontoren. Richard Leckne, VD för Cutters i Sverige berättar om hur idén kom till och de första kunderna, Nordea och Schibsted.

2015 startade Cutters med visionen att göra hårklippningar enklare. Idag finns Cutters på flera platser i Norden och har bland annat mottagit stöd från institutionen “Innovasjon Norge” två gånger.

Hur kom ni på idén att ta konceptet in på företagen?

Vi insåg möjligheten för arbetsgivare att kunna erbjuda en mer attraktiv arbetsplats och driva employer branding genom att erbjuda sina anställda möjligheten att klippa håret på kontoret. På så sätt underlättar arbetsgivaren vardagen för sina anställda som sparar såväl tid som pengar när de klipper sig hos Cutters på kontoret.

Den anställde kan under arbetsdagen eller mellan möten bli klippt på 20 minuter och flexibilitieten är stor då allt sker genom ett unikt drop-in koncept. Då vi varken tvättar hår eller färgar hår kan vi installera våra mobila hårsalonger på någon vecka. Därtill händer det något roligt i kontorslandskapet som blir en snackis bland kollegor och en spännande oas att vara i.

Hur var det att ta in den första företagskunden?

Superkul när Nordea och Schibsted önskade hårsalonger i sina kontor. Nu öppnar vi ytterligare en hårsalong i ett kontorshus i Göteborg dit flera olika företag har access. Det som är extra roligt är att vi är så omtyckta av personalen vilket gör att vi fått erbjudande om att utöka antalet klippstationer i våra företagssalonger.

Berätta om de största fördelarna för medarbetare.

Den anställde sparar såväl tid som pengar genom möjligheten att klippa sig på kontoret. Dessutom är det ett roligt inslag i kontorsmiljön.

De största fördelarna för arbetsgivaren?

Att visa att företaget tänker nytt och erbjuder sina anställda nya spännande servicekoncept på kontoret.

Var är ni om fem år?

Då har vi nått vår målsättning om att vara #1 i Sverige som arbetsgivare, antal klippningar och antal hårsalonger. Vi har Sveriges nöjdaste kunder och vi är då över 50 salonger i Sverige med vårt nya mål om 100 salonger i sikte!

Annika Hegardt


Det är utvecklande och givande att få chansen att arbeta som frisör i ett nytt sammanhang. Att vår branch får växa och ta plats i nya miljöer är spännande! Jag upplever att medarbetarna på kontoret verkligen uppskattar möjligheten att kunna få hjälp att hitta en bra balans mellan jobb och privatliv, där de på ett enkelt sätt kan få möjlighet att klippa sig när det finns en lucka i deras arbetsscheman."
Dijana Tomic, frisör på Cutters


Här får Stefan Fredrikson, redaktionen på HRnytt, en frisyr för dagen. Dijana klipper Stefan på plats på Schibsted.