Supertalaren får företag att våga
PUBLICERAD 13/9/2019
Lästid ca 3 min

Supertalaren får företag att våga

Med humorn som redskap har han hjälpt massor av företag och organisationer att förstå vad som är viktigt just för dem - samtidigt som han gett dem modet att våga.

Han rankas som en av världens bästa talare och hans shower har dragit fulla hus runt om i landet. Klas Hallberg är föreläsaren, författaren och husfilosofen som ständigt är aktuell och relevant.

Men hur kom det sig att en kille från Värmland blev talare och i dag nämns i samma andetag som Michelle Obama, Eddie Izzard och Anthony Robbins?

- För att göra en lång historia kort så började det under universitetstiden när jag läste ekonomi och skulle sluta som mellanchef på Ericsson eller något sånt. Jag blev kårordförande, vilket innebar att jag tog studieuppehåll och jobbade ett år. Under det året drabbades en vän till mig som jag jobbade med av blödande magsår och var en hårsmån från döden. Det fick mig att tänka till och fundera på hur det kom sig att han inte ens märkte av en enda signal innan han blev riktigt sjuk, säger Klas Hallberg.

Från skolan till skogen
Hallberg bytte universitetsstudierna och studentkåren mot gran, tall och självvald isolering i skogen.

- Två kompisar och jag valde att bo i ett torp i skogen i ett år där vi tränade på meditation och snabbläsning. Det var under den tiden som vi bestämde oss för att vi måste ta vara på livet, sätta oss själva i centrum i våra liv och ta hand om oss.

Det var med det beslutet i ryggen som Hallberg återvände till studierna. Men tillbaka på universitetet började han se på undervisningen på ett helt nytt sätt.

- Vi insåg att föreläsningarna var ganska tråkiga och det gjorde oss intresserade av hur inlärning fungerar och hur vi faktiskt lär oss saker, och det var där någonstans det hela började.

En viktig insikt
De senaste 20 åren har Klas Hallberg fått en miljon människor att skratta, känna igen sig och få fart framåt. Ändå kommer han tillbaka till samma kärnpunkt nu som för 20 år sedan när han ställer sig på scenen.

- Jag har kommit på att om jag och vi gör lite mer av det som är angeläget så blir det lite bättre. Det är detta jag lodar kring och speglar när jag står på scenen. Jag drivs nog mycket av att jag vill uppleva att mitt liv är på riktigt, då blir inte kosmetikan eller garnityret runt omkring så intressant.

Känner du mer press sen du blev rankad som en av världens bästa talare?
- Jag säger som Zlatan: 'den största pressen kommer från mig själv'. Nej, men när jag ställer mig på scenen så ingår jag ett kontrakt med åhörarna som innebär att jag ska göra mitt yttersta för att engagera. Det kontraktet gäller varje gång.

Vad är det då som gör dig så speciell?
- En av mina förmågor är att blanda humor och allvar. Jag blandar innehåll med substans med tillgänglighet. Den kombinationen är jag väldigt bra på.

Hur gör du för att skräddarsy innehållet och hur lyckas du vara så träffsäker?
- Det som skiljer ut mig från många andra är att jag har tränat mig till en väldigt precis förmåga att koppla mitt innehåll till ett företags specifika verksamhet. Det gör att åhörarna upplever att detta händer här och nu, för och med oss.

Det låter lättare sagt än gjort.
- För mig har det blivit ett kreativt äventyr att sätta mig in i företagets verksamhet och utmaningar. Samtidigt är det viktigt att inte bli en innehållsmegafon som blir för förtjust i sitt eget innehåll. Mitt knep för att undvika detta är att utgå från att jag är en människa som talar inför andra människor.

Du är en väldigt omtyckt och önskad föreläsare hos företag. Vad är hemligheten?
- Att de får sin egen verksamhet speglad med en blandning av uppfordrande kritik eller 'sanningar' och förlåtande glädje. ihopkopplat med mycket skratt. De får sin verksamhet belyst och åhörarna som grupp får nya perspektiv och ett gemensamt språk. Jag ger ett utifrånperspektiv som bidrar till en gruppkick i att hantera utmaningen.

Läs mer om hur Klas Hallberg får företag att våga