Jag älskar ett bra värdegrundsarbete, där gruppen tillsammans listar ut svaren på viktiga frågor om hur man vill ha det. Jag minns fortfarande med värme när jag var med och startade en fotbollsklubb som 18-åring och hur jag som ordförande, på varje årsmöte, inledde på samma sätt: ”Vi är en kompisförening där den som tränar också får spela, oavsett vem som är bäst i laget.”Varje år var det alltid någon som sa: ”Ska vi inte satsa, med det bästa laget?”.Mitt svar var att visst kunde vi göra det, men då ändrade vi samtidigt på våra värderingar. Det slutade med att vi fortsatte på samma sätt även om vi inte klättrade många divisioner.
Men jag har också sett för många interna strider och politisk positionering både när jag är anlitad som ”kommunikations-trollkarl” eller när jag var anställd. Det finns värdegrunder och ledord som knappt någon ens vet om.Och hittar man den nerskrivna värdegrunden blir den ibland mer ett hån än ett rättesnöre.
Ledorden är ofta i tretal och syns på en led-skärmeller på en plansch i ett konferensrum.
Jag frågade nyligen en kund efter deras värdegrund när jag skulle föreläsa om arbetsglädje. Jag fick ett mejl med bifogade dokument. De skrev också att jag inte skulle förvänta mig att någon anställd kunde svara på vilka ledord de hade… Då kan man undra hur grund deras värdegrund är?
Värdegrundsarbete är värdefullt. Problemet uppstår efteråt, om du som chef tänker att ni är klara när orden väl är definierade. Det är ni inte. Det jobbet har bara tagit er till startlinjen. Det är nu det riktiga arbetet börjar. Ledsen om du trodde något annat.
Kommunikation är inte bara vad du säger eller hur du lyssnar.Det är också vad du GÖR.
Ett dåligt exempel var chefen i ett bolag som sa att alla måste spara och sedan flög business class – vilket personalen fick reda på.
Ett bra exempel är Sverigechefen för ett bolag som sa att alla skulle gå en halvdags kommunikationskurs. Chefen var sedan själv med på samtliga tillfällen för att visa hur viktigt det var.
Din värdegrund är alltså helt värdelös! - så länge du inte kan omvandla den till ett önskvärt beteende. Här är några frågor som ni kan fundera på, utöver de tre i början på denna text:
- Är det ok att ramla in sent på möten?
- Är det ok att vara otrevlig mot gästen eller städerskan, kollegan eller leverantören?
- Är det ok att berömma folk?
- Är det ok att hjälpa en kund eller kollega fast det inte står i din arbetsuppgift?
- Är det ok att visa känslor?
- Är det ok att komma oförberedd på möten?
Tack för att du läser mina tankar!
Av: Antoni Lacinai
Antoni är en kommunikationsexpert med fokus på ledarskap. Han är en uppskattad föreläsare och utbildare i all form av mänsklig kommunikation på arbetsplatsen.
(Artikeln är från Chef & Ledare Magasin)
Chef & Ledare Magasin
Ta del av chefer och ledares erfarenheter. Få deras tips och få en insyn i hur det verkligen går till bakom kulisserna. Genom att läsa fördjupade intervjuer tillsammans med spännande omvärldsbevakning får du en djupare inblick i framgångsrikt ledarskap.
För mer information och frågor om prenumeration kontakta redaktionen på redaktion(@)chef-ledare.com
Chef & Ledare är ett oberoende chef- och ledarmagasin med fokus på fördjupade intervjuer om framgångsrikt ledarskap.
Följ oss på Instagram @clmagasin