Därför fungerar inte multitasking
PUBLICERAD 29/4/2021
Lästid ca 3 min

Därför fungerar inte multitasking

Många gillar att jobba hemma, inte bara i pandemitider, och upplever att det ofta kan vara lättare att fokusera på arbetsuppgifterna än i ett öppet kontorslandskap. Diskmaskinen, tvätten, husdjuren – ibland har även hemmakontoret sina utmaningar – men hur bra är vi egentligen på att multitaska och varför är det ingen idé att rekryteringsannonserna söker folk som ”gillar att ha många bollar i luften”?

Ordet multitasking är en datorterm för operativsystemens möjligheter att köra flera processer samtidigt. Ordet dök upp i svenskan på 80-talet, men det var inte förrän långt in på 2000-talet som det började användas av gemene man. På senare år har forskningen visat med tydlighet att multitasking inte fungerar utan snarare sänker vår effektivitet – och faktiskt – skrämmande nog – vårt IQ.

Lägre IQ av att multitaska

Multitasking stör inte bara vår koncentration, utan gör oss faktiskt lite, lite dummare. Personer som multitaskade samtidigt som de gjorde en serie kognitiva uppgifter visade sig sänka sitt IQ med hela 15 poäng. De blev helt enkelt lite dummare i huvudet, ungefär som om de hade varit vakna hela natten. De hade dessutom sämre EQ (emetionell intelligens) och sämre hjärntäthet i främre cingulum cortex – det område som hanterar ansvar, empati, kognitiv och emotionell kontroll.

Minskad effektivitet – en konsekvens

Visst har du också en kollega (eller kanske du själv) som påstår att de är bra på att göra många saker samtidigt? Men enligt studier minskar vår produktivitet med hela 40 procent när vi skiftar fokus ofta. Det kan ta upp till 15 minuter att komma tillbaka till samma arbetstakt efter att du har blivit störd, även om det så klart varierar mellan individ och arbetsuppgift.

Stress och trötthet

Att hoppa mellan arbetsuppgifter är alltså ingen strålande idé. Men, tänker du – jag kan ju stryka och prata i telefon eller jogga och lyssna på en podd samtidigt? Och visst stämmer det att en motorisk uppgift är enklare att kombinera med en som kräver mer informationsbearbetning eftersom de inte belastar samma system i hjärnan. Men hjärnan har mycket svårt att inhämta information från fler än ett ställe samtidigt.

Över 40? Då gäller det att se upp

Alla presterar sämre när de multitaskar, men personer över fyrtio år blir enklare störda av multitasking än andra. Ökad stress är ett vanligt samhällsproblem, så här kan du som ledare gå in och förebygga. Utbilda dina anställda och hjälpdem att jobba på rätt sätt för att undvika långtidssjukskrivningar och onödig press.

Så vad kan jag göra då?

Vi vill väl alla att våra medarbetare ska må bra och kunna ägna sig åt sina uppgifter på ett effektivt sätt. Även om verkligheten ju inte alltid ser ut som vi önskar och oväntade saker dyker upp under arbetsdagen, kan vi ändå se till att en del av tiden gesmöjlighet till fokus och koncentration. Eftersom det tar i snitt 25% längre att slutföra en uppgift om den avbryts ofta kan du helt enkelt hjälpa företaget att spara både tid och pengar, genom att skydda dina medarbetares arbete. Här är tre tips:

1.Tydliga tider
Ha tydliga tider för när medarbetarna måste vara tillgängliga i era kommunikationskanaler, mejl och chat.

2.Sätt en deadline
Begränsad tid hjälper medarbetarna att fokusera, en deadline för varje projekt eller uppgift hjälper till.

3.Gör en sak i taget
Utbilda gärna dina medarbetare i koncentrationens kraft och se upp så att inte företagskulturen kräver multitasking. Det kan vara mer lätt hänt än man tror – men ett hjälpsamt arbetsklimat kan bli lönsamt och effektivt i längden.


Källa: Metro jobb, DN, Runnersworld