När startade ni hundzonen?
Hundzonen öppnades nu i september 2021, när det blev klart att det allmänna rådet att arbeta hemifrån kommer att avskaffas inom kort.
Varför en hundzon? Berätta om bakgrunden
Många har skaffat en fyrbent vän under pandemin, nyregistreringar av hundar har ökat med mer än 10% under 2020. Det har på många sätt varit en lämplig tid att skaffa valp i och med att många spenderat mer tid på hemmaplan. Likaså bland våra anställda såklart.
På Tre kommer vi att ha hösten som en period för att vänja oss vid att jobba från kontoret igen, och vi vill sänka trösklarna för att komma in till 3Huset. Vi vill också göra det roligt och lustfyllt att komma in igen och ge människor tid att ställa om, hitta rutiner och att öva upp sin sociala kondition.
Med ökningen av hundar nu när det är dags att börja vänja sig vid kontorslivet igen, är det brist på hunddagis.Det kan också vara svårt att hitta hjälp på oregelbunden basis. Därför vill vi förenkla det pusslandet för alla hundägare hos oss och göra det enkelt att kunna komma in till kontoret.
Vi som arbetsgivare vill göra det vi kan för att livets alla delar ska gå ihop. Hundzonen är en del av vad vi kallar ”back to office boost” och är en del av en rad aktiviteter och förändringar. Vi har också märkt att vovvarna sprider glädjeäven hos de anställda som inte har hund. Många kommer in i hundzonen för att hälsa och leendena när människor går förbi och kikar in är oslagbara. Har man haft ett svårt kundärende och känner sig lite nedslagen är man extra välkommen in.
Har det funnits utmaningar?
Hittills har det funkat jättebra. Men den största utmaningen var nog att säkerställa att kommunikationen tydligt visar att vi inför hundzon på Tre för att sänka tröskeln för att komma in till kontoret. Inte för att vi nödvändigtvis vill att anställdaaktivt ska umgås med sina hundar på arbetstid.
Hur har det tagits emot av medarbetarna på Tre?
Med stående ovationer och stolthet. Med det här visar vi att vi är en uppstickare, inte bara på telekommarknaden utan också som arbetsplats. Vi vet att människor har många olika delar som de värdesätter i livet och vi vill att hela människan ska må bra och få ihop helheten. Vi ser inte bara jobbdelen av våra medarbetare.
Några har givetvis ställt frågor kring allergier och människor som är hundrädda. Men vi har ordnat så att hundzonen är ett stängt område som ligger väldigt nära receptionen, så man möter inte hundar på kontoret mer än vad man gör om man rör sig på stan. Hundarna får absolut inte röra sig runt i huset, utan det är i hundzonen som de ska vistas.
Vi har också tagit emot en del roliga följdfrågor och kommentarer, t.ex om vi ska skaffa leguanzon eller kattzon också. Just nu håller vi oss dock till hundzon.
Fördelarna med en hundzon?
Fördelarna är många, men den största fördelen är trots allt att vi möjliggör för anställda att gradvis börja jobba från kontoret igen. Jag tror att alla företag måste se världen med nya ögon och ”bjuda till” och förenkla livet, så att anställda ska kunna behålla många av de fördelar som hemarbetet medfört. Här får vi tänka till och hjälpas åt tycker jag. Jag kommer, med glädje att se på när fler arbetsplatser inför hundzon och jag kommer lika glatt inspireras av vad andra gör.
Dina bästa tips för de företag som funderar på att starta en egen hundzon?
Säkerställ att de som inte vill träffa hundar slipper det, och ha några grundläggande riktlinjer kring krav på hundarnas beteende och ägarens ansvar.Vi kallar våra riktlinjer ”Code of Conduct – the dog version”. Sen tror jag att man gör bäst i att lita på människors goda omdöme och förmåga att samarbeta för att lösa de eventuella situationer som uppkommer.
Cecilia Eriksson, HR-direktör på Tre
Av: Annika Hegardt