Så säger du nej till chefen
PUBLICERAD 28/9/2015
Lästid ca 1 min

Så säger du nej till chefen

Har du svårt att tacka nej till nya uppgifter? Då är det dags att du lär dig. Här är tipsen som hjälper dig att säga nej och göra saker med högre kvalitet.

Att tacka nej kan vara lättare sagt än gjort, särskilt när det handlar om arbetsuppgifter. Om det är chefen som frågar blir det många gånger ännu svårare att låta bli att svara ja.

Men det finns flera goda anledningar att svara nej istället för ja nästa gång du tillfrågas om nya arbetsuppgifter. Mindre stresspåverkan är en, bättre kreativitet är en annan.

- Om du tar på dig för mycket riskerar du att göra ett dåligt jobb eller inte hinna leverera och det är värre än att säga nej, säger psykologen Alexander Rozental till Metrojobb.

För den som tycker att steget till att säga nej är stort kan ett första kliv vara att fråga vilka uppgifter som ska prioriteras. På så sätt kan arbetsbelastningen minska något.

Tre tips för att säga nej

1. Utgå från din situation

Berätta hur just du upplever situationen, att du upplever att du har för mycket på ditt bord. Ingen kan någonsin argumentera för hur du känner och upplever situationen.

2. Var konkret

Lista och ta upp vilka uppgifter som gör att din tid inte räcker till.

3. Ge alternativ

Kom med egna förslag på hur en uppgift kan lösas eller delegeras.