Arbetsgrupper blir mer kreativa om de får utrymme att leka. Allra viktigast är lekfullheten i vardagen. Det visar forskning från Lunds universitet.
Samuel West ligger bakom forskningsstudien där han har låtit närmare 300 personer delta i experiment där lek kopplats samman med kreativitet. I en av studierna jämfördes konventionella och lekfulla möten.
Gruppen som hade lekfulla möten fick dessutom extra stimuli i form av leksakspistoler och lösmustascher, medan gruppen som hade vanliga möten inte fick någon rekvisita.
I självskattningen som gjordes före och efter mötena visade att gruppen som haft lekfulla möten kände sig klart mer kreativa än den andra gruppen.
- Gruppens kreativitet är också den som är mest intressant för ett företag. Moderna företag vill inte längre ha den kreativa ensamspelaren. Det är gruppen som helhet som ska vara kreativ, säger Samuel West.
För att lekfullheten ska öka på en arbetsplats måste chefen delta. Om chefen inte leker så leker heller ingen annan.
- Det spelar ingen roll att man har platta organisationer, säger West.
Källa:
Kvalitetsmagasinet
.