Hemmakontoret - ergonomi och övningar
PUBLICERAD 2021-03-01

Hemmakontoret - ergonomi och övningar

Hur skapar man förutsättningar för en god ergonomi i hemmet? Och hur undviker man arbetsmiljörelaterade skador som nackspärr eller musarm?

Växla mellan aktivitet och vila

Byt din arbetsställning under dagen. Stå, sitt och sträck ut dig på golvet om du kan. Bli inte sittande, eller stående i en och samma position flera timmar i sträck. Rör på dig! Människor med fysiskt krävande arbeten behöver tid för återhämtning medan de med stillasittande arbeten behöver tid för rörelse. Vardagsrörelse! Få vill resa sig upp under långa möten och sträcka på sig, det kan ses som bristande respekt. Fundera på hur man kan skapa en aktiv arbetsmiljö, en kultur där det är ok att vara rörlig, att resa sig upp under ett möte, att våga föreslå gående möten.

4 pausövningar för dig som sitter länge

Variera!

Variation kan handla om skrivbord som går att höja och sänka, om att ändra inställningar på stolen, men det kan också handla om vad vi har på fötterna. Du kan höja bordet när du går från jobbet, då kommer du ihåg att stå upp när du kommer morgonen efter. Sänk bordet efter förmiddagsfikan och höj det igen efter lunchen. Gör det till en rutin!

  • Bordet ska vara så högt att underarmarna kan vila i 90 grader mot bordsskivan. Det minskar belastningen på axlar och armbågar.
  • Skärmens överkant ska vara något nedanför ögonhöjd. Då får nackens muskler vila, vilket även minskar belastningen.
  • Stå axelbrett isär med benen och fördela vikten jämnt på fötterna. Då undviker du att väga på ett ben och minskar risken att snedbelasta dina höfter.
  • Använd gärna skor med dämpning, som till exempel gympaskor. Annars kan du stå på ett mjukt underlag som en matta. Det minskar belastningen på fot, knä och höftleder.

Du som jobbar hemifrån

Hur skapar man förutsättningar för en god ergonomi i hemmet? Och hur undviker man arbetsmiljörelaterade skador som nackspärr eller musarm? De flesta har varken utrymme eller vilja att skaffa sig höj-och-sänkbara arbetsbord eller en stadig och ergonomisk arbetsstol, men hemmakontoret kan göras bättre med relativt små införskaffningar.

Rekommenderade produkter för hemmakontoret hittar du här.
Just nu får du 15 % på alla produkter från Stabil Posture! Ange rabattkod: HEMMAKONTOR15


OM STABIL POSTURE

Stabil Posture grundades ur behovet att hjälpa människor bekämpa diverse smärtor relaterade till muskler och leder. Forskning har visat att över 80% av Sveriges befolkning kommer att uppleva smärtor i ryggen någon gång i sitt liv. Kroppslig smärta påverkar oss alla och sätter begränsningar på hur vi kan leva våra liv, dessutom brukar ett symptom ofta leda till ett nytt i en ond spiral. Sedan Covid-19 påbörjade, har antalet människor som arbetar hemifrån ökat drastiskt, vilket för många innebär obekväma sittställningar och i vissa fall fler skador.

Vår ambition är därför att erbjuda ett unikt sortiment med både lindrande och förebyggande produkter inom rehab, massage, kontorsergonomi och hemmaträning! Därför riktar vi oss inte bara åt de som redan har ont, utan även dem som även vill stärka sin kropp i förebyggande syfte.

Stabil Posture’s produkter tas fram tillsammans med vår alldeles egna legitimerade sjukgymnast som ser till att vårt utbud håller hög kvalité och hjälper dig få en stark och smärtfri kropp!

Vi hoppas att våra produkter tillsammans med de övningar som vi har tagit fram kan hjälpa dig undvika eller lindra din smärta så att du kan leva ditt liv fullt ut!