Så fördubblade Framtidsverket antalet arbetssökande till 10 000 under deras rekryteringsevent
Framtidsmässan är ett rekryteringsevent för offentlig sektor där studerande, nyexade och arbetssökande har möjlighet att nätverka fysiskt med framtida arbetsgivare. Men när pandemin satte stopp för fysiska möten var man tvungen att leta andra lösningar.
- Vi tog en chansning och valde Lanseras digitala event- och employer branding plattform. Vi skapade en digital tvilling av vår fysiska mässmiljö, då det var viktigt för oss att kandidater och utställare skulle känna igen sig i vår nya virtuella miljö. Det blev en succé. Redan första året hade vi 4500 deltagare och i år fördubblade vi det till nästan 10 000 arbetssökande, säger Kristin Albinsson, dåvarande Eventchef på Framtidsverket, nu Produktionschef på Lansera.
Receptionen Framtidsmässan där organisatören kan hälsa alla välkomna via chatt, video och ljud
Vilken respons har ni fått från era kandidater?
- Våra arbetssökande har varit nöjda. Det blir så fokuserat digitalt, besöken är kortare men ger mer. Det är enkelt att ta reda på information, ta del av videopresentationer och kommunicera med företagsrepresentanter. Möjligheten att kunna ladda upp sitt CV och enkelt söka jobb direkt i plattformen gör hela processen för både utställare och arbetssökande att kunna mötas enklare. Våra kandidater hoppas på fler utställare till nästa event i oktober.
Vad ser ni för resultat av att gå över till digitala event?
- Vi ser nu stora möjligheter att nå arbetssökanden från olika geografiska platser. Både besökare och kunder kan deltautan att de behöver boka flygbiljett, hotell och bygga monter, vilket har sparat både tid och pengar. Det är också mycket mer mätbart digitalt. Från att inte veta exakt vad en mässa gett annat än varumärkeskännedom, har utställare fått listor med intressenter och kandidater som besökt montern som man kan kontakta även efter eventet. Så det är en win win. Det digitala är här för att stanna, säger Kristin Albinsson.
En av montrarna på Framtidsmässan där all kommunikation videointervjuer och ansökningar genomförs
AMF Platsbanken integrerad i plattformen
Ett annat lyckat virtuellt event är Region Stockholms stora utbildnings- och rekryteringsmässa Bazaren Järvaveckan som i juni arrangerades i Lanseras plattform, där man tillsammans med Arbetsförmedlingen integrerade Platsbanken widget direkt i plattformen. Arbetssökande kunde då enkelt ansöka till 2077 arbeten i Stockholmsområdet direkt på den digitala mässan.
En virtuell miljö som tillägg till ert befintliga ATS
Men behovet eller scopet behöver inte vara så stort som att anordna rekryteringsevent och mässor som Framtidsmässan och Bazaren. Plattformen är skapad för alla typer av HR-syften.
- Möjligheterna är oändliga eftersom det är enkelt att koppla in plattformen i ert befintliga ATS-system. Lansera ger er en möjlighet att informera och presentera ert bolag i er egen virtuella miljö som kan vara en replika av ert fysiska kontor, samtidigt som ni i systemet kan matcha kandidater efter kompetens, genomföra intervjuer och boka in nästa steg, allt utan att era kandidater behöver lämna hemmet, säger Viktor Strömberg, COO på Lansera.
Välkommen att testa era möjligheter!
Nu kan du också enkelt arrangera digitala öppna hus, rekryteringsdagar eller utbildningsdagar för att visa upp helheten av vad ditt företag kan erbjuda framtida och befintliga kandidater.
Ta nästa steg med Lansera Virtual Events och koppla Lanseras plattform i ert ATS-system. Så står ni ut i mängden.
Vi är övertygade om att detta är framtiden inom HR.
Boka en demo så får du se varför.
Lansera Virtual Events
viktor @ lansera.io
Mobil: 073-3663397