Vi har alla en relation till tiden. En del är tidsoptimister andra tidspessimister. Några skjuter upp varje uppgift till ett senare tillfälle medan andra är bra på att planera och genomföra. Vad har du för inställning till tid?
HRnytt har pratat med tidscoachen och skaparen av 5 AM-konceptet, Dorotea Pettersson. Hon menar att en persons inställning till tid avgör hur väl arbetet blir utfört och vilket resultatet blir.
Hur gör man för att bättre förstå sin egen inställning till tid?
Genom att komma fram till vilken tidspersonlighet man har är det lättare att veta hur man ska hantera sina uppgifter på bästa sätt. Dorotea Pettersson hjälper personer med att se och förstå sin egen inställning till tid. Hon utgår från en kartläggning av personens tid och personens svar på frågor kring typiska tidsfenomen och situationer som han eller hon ställs inför i arbetet och privat. På detta sätt ringar de tillsammans in hur personen fungerar.
Dorotea Pettersson är tidscoach, föreläsare och författare. |
Hur ska man lägga upp sin dag för att få ut mest av sin tid?
Dorotea Pettersson ger ofta rådet till personer som upplever stress att börja dagen med en fokustimme. Fokustimmen bör helst starta en timme innan du i vanliga fall går upp.
Tanken med den här stunden är att du ska börja din dag lugnt och fokuserat. Det är en timme som är din alldeles egen. Det behöver inte nödvändigtvis vara att du är helt själv, men gärna om det går, men den ska vara upplagt precis som du vill ha den.
Så kan du lägga upp din fokustimme:
Det är bra att börja dagen med någon form av rörelse eftersom det sätter igång både kroppen och hjärnan. Det behöver inte vara något du blir svettig av utan det kan du spara till senare på dagen.
Den viktigaste delen av fokustimmen är att se över din planering. Vad händer i dag? Vad är viktigast? Har du allt jag behöver? Behöver du delegera arbete till någon annan eller behöver be någon om hjälp?
Planera både jobb och det privata på samma ställe så blir risken mindre att du dubbelbokar. Den sista stunden av fokustimmen är en bra stund för att göra något som inspirerar dig som att läsa en bok, skriva eller se på någon kortare föreläsning.
Varför ska företag anlita en tidscoach?
- För att bli medveten om sin inställning till tid och skapa verktyg för att hantera tiden på ett sätt som passar individen och gör att hen blir effektiv i sitt arbete. Att ge de anställda möjlighet att utvärdera sin tidsanvändning gör att de anställda hanterar stress bättre och kan avgöra när det blir för mycket, säger Dorotea Pettersson.
Vad innebär 5 AM-konceptet?
Boken: 5 am - är ingen tidpunkt. Det är en livsstil. |
- 5 AM-konceptet handlar om hela din dag, inte bara om morgonen. Det handlar om den tidiga morgonen, din tidsuppfattning, planeringen, framåtandan (att ha mål för framtiden) och om sinnesro. Det händer mycket under en dag och för att få det att gå ihop krävs många komponenter. Detta handlar 5 AM om. Att få ihop tillvaron med tid över till de saker du önskar mest.
Doroteas tips för dagsplaneringen:
- Se över det som ska hända under dagen.
- Välj ut de tre viktigaste uppgifterna, som verkligen kräver din uppmärksamhet. Fokusera på dessa under dagen.
- Tidsbestäm dina uppgifter. Det ger dig möjlighet att bedöma om dagens timmar räcker.
- Se till att ha utrymme för pauser. Utan pauser räcker inte energin och du blir mindre effektiv.
Doroteas tips för arbetsdagen:
- Svara på mejl vid bestämda tider. Ett mejl kräver sällan din direkta uppmärksamhet.
- Skapa en miljö där distraktionerna är så få som möjligt. Med andra ord stäng av notifikationer på din mobiltelefon.
- Håll dig till dina tre viktigaste uppgifter som du planerade under morgonen så långt det är möjligt. Annars ta en stund för att prioritera om.
- Ha ordning på ditt skrivbord. Var sak har sin plats.
Anna Kreissl
Redaktör Kompetensutveckling
anna.kreissl@hrnytt.se