1. Allt måste hänga ihop
Från hur man behandlar den besvärliga fackliga representanten, till hur lokalerna utformas och chefen själv sitter, till den påkostade externa annonskampanjen. Att det du gör, säger, hur du klär dig och hur du behandlar dina underställda gör skillnad. Väldigt snabbt. Och väldigt långt ner i organisationen. Var medveten om att du som chef är en symbol. Samma värderingar måste gälla hela vägen och hela tiden.
2. Visa dig
Gå runt i förråd och på säljavdelningen eller på kundcentret. Dyk upp på de mest oväntade ställena. Du kan vara alldeles säker på att folk blir glada och att det ganska snabbt är allmänt känt att du var där. Bara om de anställda upplever att de har någon sorts personlig relation och lojalitet till sin chef undviker de att den första tanken, den vi alla tänker vid obekväma förändringar: hur ska jag lyckas runda det här beslutet blir verklighet.
3. Slopa prestigen
Även högsta chefen ska kunna ta emot kritik av sina medarbetare - och faktiskt välkomna det. Prestige är kalorifritt. Att välkomna andra åsikter än de egna är bästa garantin för att ledningen inte hamnar i en självbelåten och självbekräftande bubbla.
4. Slösa ingen tid på att vara frustrerad
Eva Hamilton, fd vd för Svt. |
En organisation skaver alltid. Det finns ingen organisation som alltid och per definition är bra. En organisation är ett uttryck för vad ledningen tycker behöver prioriteras just nu. Bygg istället stegar över organisationsväggarna, skapa nätverk. De som alltid klarar sig, oavsett organisation, är de har som relationer långt utanför den egna avdelningen.
5. Det finns inga hundraprocentigt bra beslut
De odiskutabelt bra besluten har redan fattats långt ned i organisationen. De beslut som hamnar hos de högre cheferna har inga givna svar. De handlar om risktagande, om maktkamp, om en stor förändring där det finns motstånd. Sådana beslut innebär alltid en stor portion "å ena sidan, å andra sidan".
6. Försök inte verka tvärsäker när du meddelar beslut.
Dina medarbetare är myndiga. Vuxna. De respekterar att du har vägt för och emot och att du varit tveksam. Berätta om dina överväganden. Dina medarbetare behöver inte dela övertygelsen om att ditt beslut är klokt, men de ska åtminstone förstå dina bevekelsegrunder.
7. Var öppen
Vid större förändringar brukar många varna för undergången. Det nya kommer föra med sig sänkt kvalitet, för hög arbetsbelastning och så vidare. Besvara oron med öppenhet: "Denna förändring är inte oss påbjuden på en av Guds stentavlor. Blir det så eländigt som du nu förutspår, ja då är det inte värre än att vi får ändra". Avdramatisera!
8. Tänk på att det är ett litet land
Din historia följer dig. Den receptionist eller assistent som du snäste mot i går, kanske blir din chef i övermorgon. Och hen kommer definitivt att komma ihåg. Kort sagt: var snäll.
9. Fira delsegrar och delmoment
Fira skördefest efter varje delmoment i en förändringsprocess. Blommor, tårta och beröm är underskattade verktyg - och mycket bättre än kritik. Dessutom billigt.
10. Våga göra obekväma val
Sist och kanske viktigast, om du inte kan respektera din egen chef eller din egen vd: byt jobb. Då är ditt arbete dömt att misslyckas. Välj i så fall istället ett företag och en chef som du är stolt över att associeras och utvecklas med.
Anna Kreissl
Redaktör Kompetensutveckling
anna.kreissl@hrnytt.se