Ha ett glasklart syfte
Det första du behöver göra när du planerar en konferens är att ta reda på vad syftet är. Vill ni ha fokus på att kicka igång något nytt, att alla ska förstå målet för nästa kvartal, utbilda om framtida rutiner eller ta fram nya idéer? Med gemensamma förväntningar och en tydlig bild av vad ni försöker uppnå kan ni välja övningar och skapa den atmosfär som är perfekt för uppgiften.
Bjud på kunskap – och dela den
Vilken kunskap önskar du att alla på ditt företag hade i vardagen? Finns det något som skulle föra er framåt i utvecklingen både som grupp och som individer? Hälsa, livsplanering, målbildsstrategi – försök att hitta en föreläsare som kan prata om just det ämne ni är extra nyfikna på. Kanske kan ni sedan dela den kunskapen i era sociala kanaler så att även era kunder får ta del av den och interagera?
Våga testa mobilfritt
Vi vet alla hur splittrad vår uppmärksamhet kan bli när mobilen ligger och väntar på bordet. Men genom att samla in dem i ett så kallat ”mobildagis” får ni större fokus på möten och föreläsare. Dessutom slipper deltagarna ständigt fundera på hur de ser ut när kollegan drar fram kameran i tid och otid för att fota eller filma. I pauserna kan de få tillbaka dem för att stämma av hemma eller slå ett öga på mejlen, men under aktiviteterna blir det större fokus om inte notiser och sms-pling stör uppmärksamheten.
Låt alla vara med
Ska ni göra aktiviteter – se till att det är något som passar alla eller att det finns flera alternativ att välja på. Den sportiga kollegan kanske älskar att utöva något fysiskt, men det betyder inte att alla gör det. Genom att ge flera valmöjligheter finns också chansen att välja det som deltagarna bäst tycker fungerar för dem.
Lägg konferensen tidigt i veckan
Ett misstag många gör är att lägga konferensen sent under veckan, när många är trött och stressade över alla projekt som ska vara klara innan arbetsveckans slut. Prova istället att lägga din konferens på en måndag eller tisdag så är deltagarna fräscha och utvilade efter helgen.