Varför lanserar vi en HR-barometer?
PUBLICERAD 25/6/2024
Lästid ca 1 min

Varför lanserar vi en HR-barometer?

De senaste åren har HR-världen gått igenom stora förändringar. Efter pandemin har många företag skapat nya arbetssätt som fortfarande utvärderas, och idag ser vi hur AI har gett den digitala transformationen en ny fart. I den här utvecklingen tror vi att HR-chefer behöver all vägledning man kan få. En bred undersökning av hur Sveriges företag hanterar personalfrågor fyller ett stort värde.

Ger värdefulla insikter kring branschtrender

Att samla data från HR-chefer ger insikter över rådande trender och utmaningar inom HR-sektorn. Det hjälper till att identifiera gemensamma teman och frågor som är aktuella.

Lyfter fram viktiga fokusområden

Resultaten kan användas för att vägleda företag och organisationer i utvecklingen av mer effektiva HR-processer och policys. Genom att förstå vad som fungerar, och inte fungerar, kan organisationer anpassa sitt fokus inom HR. Insikterna från en HR-barometer kan guida HR-funktioner att prioritera resurser och initiativ som ger störst påverkan.

Benchmarking underlättar beslutsfattandet

En HR-barometer möjliggör benchmarking, där HR-chefer kan jämföra sina egna organisationers prestanda och strategier mot andras. Detta kan stimulera förbättringar och innovation.

Hjälper HR att planera strategiskt och agera mer proaktivt

Att regelbundet mäta värdena i barometern hjälper HR-chefer att vara proaktiva snarare än reaktiva. Insikterna från barometern skapar handlingsutrymme och underlag för rätt beslut.

Ökar förståelsen för HR:s roll

Med tanke på att de flesta företag ser medarbetarna som en tillgång borde alla ledare förstå vilken viktig roll HR spelar. Att dela och diskutera resultaten i en ledningsgrupp kan öka förståelsen för HR:s roll och värde i en organisation. Detta bidrar till en starkare förankring av HR-strategier i företagets övergripande verksamhet.