Rekryteringsannonsen är formulerad, ledningen har sagt ”go”, men kanske är ni oense om vilka kanaler ni ska satsa på att synas i? Enligt den senaste rapporten från Internetstiftelsen är det inte lika populärt att följa varumärken och företag på sociala medier som man kan tro – endast 3 av 10 internetanvändare gör det generellt.
Vanligast med Instagram – men inte för alla
Tittar vi närmare på olika ålderskategorier så ser vi att ändå 6 av 10 av alla 90-talister väljer att följa företag och verksamheter på sociala medier. Instagram är den vanligaste plattformen, men vill du däremot nå 70, 80 och 90-talisterna är det Facebook som gäller – närmare 4 av 10 följer företag där. Det går att jämföra med Youtube och LinkedIn där bara 1 av 10 följer företagskonton, men det betyder inte att de kanalerna kan avfärdas helt. På LinkedIn följer vi till exempel gärna varandra, men då via personliga konton. Så glöm inte att be dina medarbetare dela era budskap i sina personliga flöden.
Vill du veta mer om svenskarnas beteende på internet under förra året? Kika in på Interstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2022