Berätta om dig själv. Vem är Edit Künstlicher?
Jag kom till Sverige som treåring från ett Ungern bakom järnridån och är uppväxt i Stockholm. Båda mina föräldrar har drivit egna bolag i sitt nya hemland och entreprenörskapet är något som blivit även mitt vägval. Drivkraften har hela tiden varit frihet – friheten att kunna välja.
Entreprenörskapet är något jag identifierar mig starkt med, och som präglar allt jag gör. Det är inget 100 meterslopp utan snarare en tiokamp där du behöver bemästra många olika färdigheter för att kunna försörja dig och helst även skapa arbetstillfällen och försörja andra. Jag har kombinerat mitt företagande med föräldraskapet och lever efter mottot att man inte kan göra allt samtidigt – allt har sin tid. Jag hoppas att det inspirerar mina barn och andra i min närhet att vi räcker till utan att hetsa ihjäl oss.
Berätta om din entreprenörsresa. När började det?
Jag har startat och drivit en handfull bolag sedan 20-års ålder och varvat det med anställning på bolag som SEB, MTG och Schibsted. 2007 startade jag LivingGreen med ambitionen att bidra till att 90 procent av befolkningen skulle bli 10 procent grönare. Det var en digital plattform med redaktionellt innehåll, bloggportal och ett digitalt mätverktyg; GreenTarget. Jag var för tidig! 2012 fick jag krypa till korset och inse att Sverige inte var redo. Idag är vi det!
Lärdomen här blev att timing är så mycket viktigare än en bra idé. Idag driver jag PR-byrån editK, agenturen för personliga varumärken; Influencer Agency och podcasten I huvudet på en entreprenör. Vi både bygger och förflyttar varumärken och hjälper våra kunder att synas på ett relevant sätt i ett föränderligt medielandskap.
Berätta om bakgrunden till podden "I huvudet på en entreprenör."
Pandemin slog hårt mot små och medelstora företag. Så även mot mitt bolag. Jag förstod tidigt att stöden som lanserades var avsedda för miljardbolag och jag såg vänners familjeföretag gå i graven. Jag tappade kring 85 procent av min omsättning mars till juli 2020. Samtidigt upplevde jag ett ”vi och dom- scenario” där politiker pratade med retoriken ”Skattebetalare ska rädda företagen” och ”Risk för att företagare fuskar”. Då blev jag arg! Och ilska är en bra drivkraft.
En dag stod jag i duschen och funderade över om fler än jag grubblar på likande saker. Jag undrar vad som rör sig i huvudet på andra entreprenörer, tänkte jag. Där och då bestämde jag mig för att starta en podd och gick ut i mina sociala kanaler och ställde frågan om jag har någon i mitt nätverk som kan klippa podd. På två veckor satte jag koncept och bokade in gäster.
17 juni 2020 släpptes första avsnittet med Björn Axéns huvudägare Johan Hellström. Sedan har det rullat på och podden är en kanal där entreprenörer kommer till tals och vi pratar om känslorna bakom entreprenörskapet. Mottagandet har varit fantastiskt och jag får beröm för variationen av gäster och att samtalet är både djupt, skrattvänligt och innerligt. Så nu kan jag ju inte sluta!
Hur ofta kan vi se fram emot nya podavsnitt?
Förra året hade vi förmånen att få Fortnox som sponsor och i dagarna blev det klart att de vill följa med på resan även under 2022. Och i år jackar vi upp! Podden kommer släppa ett nytt avsnitt varje söndag hela året ut!
Kan du nämna något podavsnitt som du känner lite extra för?
Den frågan får jag väldigt ofta och det är som att välja mellan sina barn ☺ Det går inte att välja. Men om jag ska berätta vad jag verkligen uppskattar och känner mig ödmjuk inför så är det att dessa mycket upptagna entreprenörer tar tid ur sin kalender och poddar med mig. Något som ger lite extra pirr är när jag får ta en podd-oskuld och komma in i huvudet på någon som inte söker offentligheten. När de väljer bort högprofilerade affärstidningar men väljer att prata i min lilla podd. Då myser jag av ödmjukhet!