Problemet var att jag aldrig var färdig. Varje eftermiddag kom jag dit och avbröt hans lekande. Jag noterade knappt hans besvikelse eftersom jag var upptagen med någon på andra änden av luren.
En dag tittade han på mig och sa: ”Pappa, kan du hämta mig senare?”Jag tittade tillbaka ”Tidigare? Vad säger du min son?”Han svarade: ”Du är ju ändå inte här. Du pratar bara i telefon.”
Det var inte den första gången jag gjort min son besviken, och det var inte den sista. Mendet var en som jag minns med extra mycket smärta. Jag ville vara den bästa farsan men jagfick ett välförtjänt F i betyg av min son.
Ett bemanningsföretag gjorde en studie för några år sedan där de frågade anställda vad deville ha av sin chef. Nummer ett blandönskemålen var: LYHÖRDHET. För att vara lyhördmåste du vara närvarande. Det finns inget annat sätt. Om du kommer till jobbet med näsan i telefonen (ungefär som jag gjorde med min son) så kommer dina medarbetare inte att uppleva dig som lyhörd. De kommer att tänka ”Hmm, jag är uppenbarligen mindre viktig änvad som helst på den där skärmen…” Det skapar inte arbetsglädje, motivation och inte hellergoda resultat.
Samma sak om du drar igång ett videomöte och dyker rakt in i första punkten utan att kännain atmosfären i det digitala rummet. ”Jomen man måste vara effektiv. Folk tröttnar annars”kanske du säger. Det är inte helt sant. De tröttnar för att du inte involverar dem. Om du
behandlar dem som personer istället för funktioner kan du faktiskt hålla på rätt länge (meddet sagt rekommenderar jag inte långa digitala möten. Jag säger bara att det går).
Jag vet inte hur många gånger jag betett mig mindre önskvärt när jag varit chef,projektledare eller liknande. Jag vet bara att när det hänt så är det nästan alltid för att jagvarit mentalt frånvarande eller stressad, och glömt bort att min stora uppgift är hjälpa mittteam att må bra och ha goda förutsättningar att få saker gjort. När jag lyckats är det nästanmagiskt hur lätt det flyter för både mig och alla andra.
Kommunikationen funkar,arbetsglädjen infinner sig. Vi gör bra saker tillsammans.
Hur är det med dig? När är du som bäst? Hur vet du det?
Tack för att du läser mina tankar.
Antoni Lacinai
The Workplace Communication Expert