Draknästet är tillbaka
PUBLICERAD 7/1/2021
Lästid ca 2 min

Draknästet är tillbaka

Draknästet är tillbaka på SVT och kanalen letar nu med ljus och lykta efter entreprenörer över hela Sverige. Succéprogrammet har kopplat ihop entreprenörer och investerare under många år, och lockat storpublik i flera länder.

Nu är det alltså åter dags för svenska entreprenörer att få chansen att presentera både sig och sin idé inför storpublik, och samtidigt få tillgång till några av Sveriges tyngsta näringslivsprofiler.

Det var tio år sedan Draknästet sändes på SVT senast. Sedan dess har både världen och förutsättningarna för att driva företag förändrats. Både digitaliseringen och den pågående pandemin har skapat grogrund för att nya idéer ska få fäste. Entreprenörskap har aldrig varit så aktuellt för så många som det är nu. Tiden då fasta jobb var en självklarhet är förbi, fler och fler svenskar både vill och behöver hitta alternativa sätt att försörja sig på, eller kanske leva ut sin dröm?

I nuläget är SVT i slutskedet med att rekrytera och sätta ihop panelen med några av Sveriges främsta näringslivsprofiler. Det är de här personerna som kommer utgöra själva grunden i Draknästet. En efter en kommer sedan entreprenörerna in och presenterar sin affärsidé, och hur mycket pengar de söker som investering.

”Draknästet är en spännande möjlighet för Sveriges alla entreprenörer, innovatörer och egenföretagare att få sina affärsidéer prövade, med chans till den investering och kompetens som man kanske behöver för att förverkliga sin dröm eller ta nästa steg”, säger Johan Liljeroth, projektledare på SVT.

Varför gör SVT detta just nu?
”Vi tror att tajmingen är perfekt. Dels för att det finns många modiga och drivna människor där ute som brinner för sina idéer, men samtidigt så finns det ett jättestort intresse bland många att lära sig mer om vad som skapar en bra affärsidé och hur man får den att lyfta!

Vi erbjuder en plattform för entreprenörer och investerare att mötas, men det kanske allra viktigaste är att publiken får en unik inblick i hur investerarna tänker när de med stor omsorg väljer ut vilka idéer de vågar satsa sina pengar på och inte”, fortsätter Johan Liljeroth.

Så, alla där ute som sitter på en smart, unik eller oemotståndlig produkt eller tjänst och är i behov av pengar är välkomna att söka till programmet. Det spelar ingen roll om det är en mer traditionell eller beprövad bransch eller något helt nytt! Kanske är det redan en intressant verksamhet idag, men som bara behöver hjälp med att ta nästa steg?

Enklaste sättet att anmäla sig är via svt.se. Där finns ett formulär som behöver fyllas i för att presentera affärsidén. Sista ansökningsdag är 17 januarioch inspelning kommer att ske i början av februari 2021.