Morot & Co har haft fullt upp sedan lanseringen 2018 då kundförfrågningar och försäljning ökat i raketfart. Även i år har de sett en stor ökning i efterfrågan av företagsgåvor och när den tillfälliga lagändringen trädde i kraft 1 juni tog det fart ordentligt. Lagändringen innebär att företag fram till årsskiftet kan ge sina medarbetare en gåva för 1000 kronor helt skattefritt, utöver den traditionella julgåvan.
– Vi ser en tydlig ökning i efterfrågan av företagsgåvor även i år. Många chefer och ledare funderar på hur de kan uppmuntra och visa att de ser sina medarbetares insatser i dessa speciella tider. Det upplevs som en utmaning när den dagliga närvaron och bekräftelsen inte sker lika spontant och naturligt, säger Maria Geijer som är affärsområdeschef på Morot & Co.
Att känna sig sedd och uppskattad gör stor skillnad
Att känna sig sedd och uppskattad för sitt jobb gör stor skillnad för medarbetares engagemang och lojalitet. Vikten av att en gåva måste kännas personlig och genomtänkt för att ge önskad effekt är något som Morot & Co tagit fasta på.
– Våra kunder får en egen unik hemsida där mottagarna väljer sin gåva. Kundens logga finns med både där och på gåvokorten. På hemsidan finns även plats för en egen bild och en personlig hälsning, så att det helt och hållet är kunden som står som avsändare. Flera väljer också en videohälsning för att på ett mer levande sätt förmedla sin hälsning till sina medarbetare, berättar Maria.
Gåvokort som produkt har funnits länge. Morot & Co vill utmana branschen och ta den till nästa nivå med fokus på just det personliga - men även på hållbarhet.
– Vårt varumärke präglas starkt av vår företagskultur där gemenskap, framåtanda och hållbarhet är viktiga ledord. Med de byggstenarna hjälper vi andra företag att skapa engagemang, motivation och lojalitet hos både medarbetare och kunder, säger Maria.
För många är hållbarhet en viktig faktor i valet av gåva
För många av Morot & Co:s kunder är också just hållbarhet en viktig faktor när de väljer gåvor till sina medarbetare. Trademarket ”En bättre värld” kan ses som ett paraply för flertalet områden där Morot & Co vill driva utvecklingen framåt, inte bara för egen del utan även för branschen i stort. Idag lägger de stort fokus på sitt sortiment och sin logistik.
– Vår målsättning när vi drog igång arbetet var att majoriteten av vårt gåvosortiment skulle vara producerat på ett hållbart sätt och helst i återvunnet material. Detta visade sig vara svårt. Leverantörerna är inte där ännu. De flesta har en linje av produkter som uppfyller dessa kriterier men det är inte tillräckligt för att möta upp våra kunders önskemål. Så parallellt med att vi har dialog med våra leverantörer funderade vi på hur vi redan här och nu kan göra skillnad, berättar Maria.
Detta resulterade i ett initiativ som kombinerar att mottagaren får ta emot sin gåva i form av något konkret och samtidigt kan bidra till en bättre värld.
– Redan sedan tidigare har det varit möjligt att välja gåva i form av något som gör gott, exempelvis olika välgörenhetsprojekt. Nu skapar vi en bredd genom att kombinera utvalda produkter med att vi planterar träd. Vi möter våra kunders önskemål att få ge bort något personligt, att som medarbetare få välja något till sig själv – samtidigt som vi ökar det totala bidraget till en bättre värld. berättar Maria.
Inom logistiken söker Morot & Co idéer och lösningar som i första hand är bra för miljön men även för lönsamheten.
–Vi ser att detta många gånger går hand i hand. Till exempel återvinner och strimlar vi emballage som kommer till vårt lager och använder detta som packmaterial till de gåvor vi skickar. Det sparar på miljön i form av transporter och produktion av packmaterial och gynnar även vår ekonomi. Vi är också noga med att använda så måttanpassade kartonger som möjligt för att minska antalet transporter och inte fylla utrymmet med luft, berättar Maria.
Morot & Co hoppas att de kan göra stor skillnad för och tillsammans med sina kunder.
–Det går att skapa viktiga resultat när det är många som bidrar. Vi hjälper våra kunder förmedla genuin uppskattning från arbetsgivaren samtidigt som vi bidrar till en bättre värld, säger Maria.
Vilka är Morot & Co?
Morot & Co ägs av nordiska Mediafy AB som är en del av Bonnierkoncernen. Varumärket lanserades 2018, men verksamheten har över 10 års erfarenhet av företagsgåvor till personal och kunder. Utöver gåvor till medarbetare hjälper Morot & Co flera nordiska företag med kampanjer och lojalitetsarbete riktat till deras kunder. Läs mer om Morot & Co.
Vad är gåvokort?
Ett gåvokort ger mottagaren möjlighet att själv välja sin gåva ur ett specifikt utvalt utbud. Hos Morot & Co kan mottagaren välja mellan produkter, digitala tjänster, tidningar och upplevelser. Mottagaren kan också välja bland produkter med fokus på hållbarhet samt olika välgörenhetsprojekt. Det finns också möjlighet att helt skräddarsy utbudet om företaget vill. Läs mer om gåvokortet som överraskar på riktigt.