En undersökning gjord av Hewitt Associates visar att om minst 65 procent av medarbetarna känner engagemang i sitt arbete, så kommer företagets resultat att överträffa konkurrenternas. Gallup och andra har samtidigt kommit fram till att endast en knapp tredjedel av de anställda känner engagemang i det nuvarande arbetet. Att prioritera aktiviteter för att att höja nivån verkar vara ett lönsamt val.
Det är ingen tvekan om att rörligheten hos millenniumgenerationen är högre än hos tidigare generationer. Konsultbolaget Brigde uppger att 91 procent av millennials förväntas stanna kortare än 3 år på ett jobb. Det skulle innebära att de kommer att kunna ha upp till 20 olika jobb under yrkeskarriären. Samtidigt blir konstnaderna för företagen stora vad gäller rekrytering och onboarding.
Viktigt att öka trycket på att skapa:
- Meningsfulla arbetsuppgifter
- Ett inspirerande syfte med företagets verksamhet
- Passion för jobbet
Se till att mäta, följa upp och ge feedback ofta. Millennials är uppvuxna med dataspel och behöver snabb återkoppling från sina chefer för att inte tappa engagemang.
Av: Anders Kinding