LinkedIn, världens största professionella nätverk, har nyligen genomfört sin årliga Talent Trends-studie. Fler än 32 000 människor över hela världen, varav närmare 2000 i Norden, har deltagit. Resultatet av studien är värdefulla insikter i hur företag som vill hitta effektiva vägar att nå och engagera potentiella rekryteringar kan bära sig åt. Bland annat visar studien att:
Yrkesarbetare i Norden är öppna för nya karriärmöjligheter
- 91 procent skulle överväga ett nytt jobb
De största hindren för att byta jobb är:
- Osäkerhet kring hur det är att arbeta på företaget (35 procent)
- Osäkerhet kring vad som förväntas av rollen (25 procent)
Det kandidater mest efterlyser från potentiella arbetsgivare:
- Information om kultur och värderingar (69 procent)
- Information om produkter eller tjänster (57 procent)
- Medarbetarperspektivet (56 procent)
Varför de väljer att lämna sina jobb:
- Söker mer utmanande arbete (38 procent)
- Brist på karriärmöjligheter (34 procent)
- Missnöje med ledarskapet (32 procent)
- Tjänstemän i Norden går mycket hellre in i en process om de får en tydlig känsla för arbetsgivaren först. De skaffar sig den insikten främst genom sina egna nätverk, men också genom företagskanaler som webbsidor. Jag vill ge två tydliga rekommendationer till företag som letar arbetskraft: försäkra dig om att din personal vet att du letar och sprider det i sina nätverk, och att se till att ni tydligt kommunicerar er kultur, värderingar och hur det är att arbeta hos er i alla era kanaler, säger Lisa Gunnarsson, Nordisk chef på LinkedIn.
Redaktionen HRnytt
info @ hrnytt.se