Vad är det som gör att medarbetare, trots att de fått bra utbildning ändå inte ändrar sitt beteende till ett mer effektivt eller korrekt? Studier har gjorts av utbildning inom hälsovården gällande handhygien och handtvätt. Före utbildningen var det bara 40 procent av de anställda som följde hygienreglerna för handtvätt. Efter utbildningen steg andelen till 70 procent, vilket innebar att fortfarande var trejde anställd inte följde reglerna, med möjlig ökad risk för patientsäkerhet som följd.
Fem tydliga hinder framkom:
- Brist på feedback, särskillt visuell feedback
- Avsaknad av omdelbara konsekvenser
- Dåligt stöd från omgivning eller processer
- Sociala normer, tryck från kollegor
- Bristande ägarskap
Det verkar inte osannoikt att dessa hinder även förekommer i andra typer av kompetensutveckling. "Learning Transfer" det vill säga att gå från kunskap/insikt till handling är ett viktigt område för såväl chefer/ledare som kompetensutvecklare.
Av: Anders Kinding
Källa: Bischoff, W.E., T.M. Reynolds, C.N. Sessler, M.B. Edmond, and R.P. Wenzel. "Handwashing Compliance by Health Care Workers: The Impact of Introducing an Accessible, Alcohol-Based Hand Antiseptic."