Hur ska ditt företag ladda för framtiden?
PUBLICERAD 25/5/2016
Lästid ca 3 min

Hur ska ditt företag ladda för framtiden?

Att elbilar är framtiden behöver man knappt argumentera för längre. Vad det pratas mindre om är hur alla ska »tanka«. Läs om konceptet som både kan vara en service för personalen och kunderna - och hur det kan göra hela organisationen grönare.

Det har väl inte undgått någon att elbilarna får allt bättre räckvidd och att de är mer miljövänliga än vanliga bilar, till och med om de rullar på "smutsig" el. Infrastrukturen för laddning är dock fortfarande under uppbyggnad. En av de ledande aktörerna i Norden är Clever, som har ett stort nätverk av laddstationer - där såväl privatpersoner som organisationer kan ladda sina bilar. Men de säljer också själva laddstolparna. Lukas Olofsson, försäljningschef på Enkla Elbolaget (som är delägare i Clever), berättar varför det är intressant:

- Jag ser tre olika ingångar. Först , för ett helt vanligt företag så är det som en service för elbilar som tillhör anställda, besökare eller kanske den egna tjänstebilsflottan. Det förenklar tillvaron för många och bidrar till den gröna profilen, inte minst eftersom all el från Clever kommer från Enkla Elbolaget - som bara levererar från förnyelsebara källor.

Lukas Olofsson tillägger att efter kontorstid kan företaget sedan göra sina laddstolpar publika och tjäna extra på att allmänheten använder dem. Vilket för honom vidare till nästa användningsområde:

Den andra ingången är företag som vill erbjuda tjänsten öppet, till exempel hotell och stormarknader. De kan då hjälpa sina kunder med laddning, antingen gratis eller mot betalning via Clever.

Som den tredje ingången nämner Lukas Olofsson bostadsrättsföreningar och fastighetsägare, som vill låta de boende ladda sina elbilar. En bra service, men också en rättvisefråga:
- När allt fler skaffar elbil vill man nog undvika att även de utan får dela på elkostnaden. Därför kan man helt enkelt installera en laddstolpe per parkeringsplats och så får var och en bära sin egen kostnad.

Då återstår förstås frågan: Om man tycker att det här låter intressant, går det att försvara ekonomiskt? Vad kostar det?

- Det är svårt att uppge ett generellt pris, eftersom det beror på många olika faktorer. Det som däremot går att säga är att de flesta har hämtat hem investeringen på bara tre till fem år. Och då ska du komma ihåg att du redan under den tiden får mycket tillbaka i form av till exempel ökad kundnytta och grönare profil.