Konsten att bemöta kritik
PUBLICERAD 4/4/2016
Lästid ca 2 min

Konsten att bemöta kritik

Alla utsätts vi för kritik någon gång ibland. Konsten är att hantera negativ återkoppling på ett bra sätt, oavsett om den är befogad eller inte. Här är tipsen som hjälper dig bemöta anmärkningar och ris.

Sura kommentarer från medarbetare eller negativ feedback från chefen drabbar de allra flesta av oss. Och sanningen är nog den att man får tåla lite 'skit' emellanåt, i synnerhet om kritiken är befogad.

Utmaningen ligger i att kunna ta emot och hantera det negativa på ett bra sätt, utan att ta särskilt mycket stryk. Här är fyra handfasta tips som hjälper dig att ta och bemöta kritik:

1. Var tyst och lyssna
Ta det lugnt och lyssna på vad som verkligen sägs. Vem kommer kritiken ifrån? Är det bara en åsikt som enkelt kan viftas undan eller finns det fog och fakta bakom? Undvik att bemöta kritiken direkt, återkom med ett genomtänkt bemötande senare istället.

2. Syna syftet
Vilket är syftet med kritiken och är den befogad? Det är stor skillnad mellan negativ feedback avsedd för att hjälpa och sådan som bara är kontraproduktiv. Undvik till varje pris att ge dig in i en argumentation eller ett försvarstal.

3. Utforma en strategi
Är kritiken befogad? Fundera i så fall över vad du kan göra för att rätta till situationen och skapa en plan för det. Att utforma en strategi hjälper dig att ta kontroll över situationen istället för att känna dig som ett offer.

4. Bemöt kritiken
När du tagit tid på dig att tänka igenom vad som sagts och utformat en plan är du rustad för att bemöta kritiken. Se till att vara utrustad med gott humör och ett lösningsorienterat sinne, då visar du att du tagit till dig av kritiken, att du vill utvecklas och bli ännu bättre.

Mer läsning:
Så bemöter du kritik - tre tips (Tidningen Chef)
Så bemöter du de otrevliga (Publikt)