Direkt och diskret
Undvik att gå runt och fundera på hur du ska lägga fram kritik till en kollega eller medarbetare. Ta tjuren vid hornen och framför din kritik direkt, mellan fyra ögon. Ingen mår bra av att bli kritiserad inför andra personer.
Positivt och negativt
Har du möjlighet att säga något positivt så kan du med fördel göra det. Kritiken tas många gånger emot bättre om personen ifråga också får beröm för något den har gjort riktigt bra. Tänk på att feedback handlar om att förstärka det positiva och rätta till det som är mindre bra.
Sak och person
Kritisera handlingar, inte personen bakom handlingarna. Det gör det lättare för personen ifråga att ta emot återkopplingen utan att känna sig tillplattad.
Hjälp och förändring
Se på din feedback som ett verktyg, ett instrument för att hjälpa och nå förbättring. Syftet med din kritik är ju att hjälpa din kollega eller medarbetare att bli bättre i sin yrkesroll. Kanske kan du också komma med förslag på hur personen kunde ha gjort eller agerat.
Källa: Academic work