Prioritera som ett proffs
PUBLICERAD 15/3/2016
Lästid ca 1 min

Prioritera som ett proffs

Har du svårt att få tiden att räcka till? Vi lär dig bli mer effektiv.

Många har redan insett att multitasking är en myt och att det faktiskt inte är möjligt att hålla flera bollar i luften samtidigt - åtminstone inte om man vill leverera ett riktigt bra jobb.

Som tur är finns det sätt att få tiden att räcka till även när att-göra-listan är lång. Vägen till ökad effektivitet går via prioritering. Här är tipsen som hjälper dig att prioritera som ett proffs:

  • Lista allt du har att göra.
  • Markera de viktigaste sakerna, tre-fyra saker brukar vara lagom.
  • Bedöm om allt på listan måste göras av dig.
  • Besluta om allt är nödvändigt att göra.
  • Uppskatta hur lång tid sakerna kommer att ta och om de behöver göras i dag, under veckan eller under längre tid.


När du kommit så långt återstår bara att bestämma i vilken ordning sakerna ska göras.

Antingen väljer du att ta hand om det viktigaste först, oavsett tidsåtgång, eller så stökar du undan de lätta sakerna innan du ger dig i kast med de som kräver mer tid och energi. Det valet är ditt.