Alla chefer har sitt eget sätt att leda sin personal. Vissa chefer lyckas bättre, andra sämre - men oavsett vilket av kategorierna du tillhör kan du alltid utvecklas och bli bättre i din yrkesroll.
Många gånger räcker enkla tips och påminnelser en bra bit på vägen till ett bättre ledarskap. Här är fem vanliga fällor som du ska se upp för om du strävar efter att bli en bättre chef:
1. Gå på myten om multitasking
Att vara en god och duktig chef kräver många egenskaper och ett stort kunnande. Det innebär dessutom väldigt mycket arbete. Många chefer gör misstaget att blanda ihop stor arbetsmängd med att göra många saker samtidigt.
Men att inte lyssna fullt ut på sina medarbetare, skicka sms under möten eller ge ofullständiga svar i mejl på grund av att man är stressad är varken positivt för dig som chef eller dina medarbetare.
Sanningen är att multitasking bara fungerar i teorin. Att hålla flera bollar i luften samtidigt fungerar inte i längden. Fokusera fullt ut på en uppgift i taget istället så blir du mer närvarande och gör ett bättre jobb.
2. Prata mer än du lyssnar
Som chef är din uppgift att leda dina medarbetare, vilket innebär att delegera uppgifter, redogöra för önskade utfall, coacha och återkoppla. Jobba hårt för att undvika att bli den typ av chef som pratar mer än han eller hon lyssnar - och som aldrig lyssnar färdigt på sina medarbetare.
Ledarskap handlar lika mycket om att lyssna som att dela med sig av insikter och kunskap. Genom att lyssna ordentligt får du dessutom veta vad dina medarbetare tycker, tänker, känner och behöver.
3. Ofta vara oanträffbar
De allra flesta har nog haft en chef som varit väldigt upptagen och svår att få tag på. Som chef har du säkert ett ganska fulltecknat schema, men det finns knep att ta till för att vara anträffbar för dina medarbetare.
Du kan till exempel avsätta en kvart tre gånger om dagen där du är tillgänglig för dina anställda. På så sätt vet de när de kan räkna med din input i viktiga frågor och få hjälp med sådant som de inte kan gå vidare med utan råd från dig.
4. Lova för mycket
Chefer som lovar nästan vad som helst för att göra kunderna nöjda blir populära - hos kunderna. Om det i praktiken innebär att medarbetarna får slå knut på sig själva för kunna uppfylla vad chefen lovat är det ingen bra strategi.
Tipset är att du som chef hjälper till i arbetet som krävs för att göra kunden nöjd istället för att lägga över det på någon eller några anställda. På så sätt vinner du både förtroende och respekt.
5. Informera - för lite eller för mycket
Information är nyckeln till ett framgångsrikt ledarskap. Med rätt information jobbar dina anställda både bättre och mer effektivt, de blir dessutom mer självgående.
Men att ge rätt mängd information kan vara en svår balansgång. Det är naturligtvis viktigt att ge all den information som krävs för att personalen ska kunna göra ett bra jobb, men lika viktigt att inte gå ner sig i små detaljer.
Grundregeln är ändå att mycket information alltid är bättre än för lite information, men undvik att förlora dig i alltför små detaljer och låt dina medarbetare göra jobbet på sitt sätt. Tänk på att detaljstyrning kväver både kreativiteten och produktiviteten.
Källor: The muse, Inc, Mashable.