Så hanterar du pessimister
PUBLICERAD 1/6/2015
Lästid ca 2 min

Så hanterar du pessimister

Pessimister finns på alla arbetsplatser och kontor. Här är tipsen som hjälper dig hantera dem.

Vi möter pessimister och negativa personer så gott som varje dag. Ändå är det inte alltid helt lätt att låta bli att påverkas av dem. Men det finns strategier och verktyg för att handskas med självömkande människor.

Författaren och Talentsmart-vd:n Travis Bradberry har sin strategi - och hans tankar har delats av mer än 12 000 personer på Linkedin. Här är hans fem bästa tips:

1. Sätt gränser

Negativa människor gräver gärna ner sig i sina problem, vilket hindrar dem från att fokusera på tänkbara lösningar på problemen. Vi känner oss ofta manade att lyssna på klagosången för att inte verka oartiga eller för att visa medkänsla.

Men att lyssna kan leda till att vi sugs in i deras värld av klagan och negativa tankar. Förhindra detta genom att fråga hur den personen tänker arbeta för att lösa problemet eller problemen. Det leder säkert till tystnad eller byte av samtalsämne.

2. Välj dina strider

Om du hamnar i konflikt med en pessimist kan känslorna lätt svalla över och resultera i en strid som stjälper mer än den hjälper. Läs av dina egna känslor på rätt sätt så blir det lättare att välja dina strider med försiktighet och finess.

3. Se klart

Du behöver inte reagera känslomässigt på negativa och pessimistiska personer. Fokusera på de fakta som personerna ifråga presenterar. Om fakta och logiska resonemang saknas kan du använda dig av punkt ett och sätta gränser.

4. Fokusera på lösningar

Om du lägger tid och kraft på att tänka på hur jobbig en person är tappar du mark och fokus. Koncentrera dig istället på hur du ska hantera personen ifråga. Det ger dig kontroll över situationen och minskar stressen över att handskas med irritationsmomentet.

5. Kom ihåg

Känslomässigt fungerande personer har ofta lätt till förlåtelse. När du förlåter ger du dig själv en chans att börja om samtidigt som du inte låter andras klagan dra ner dig.