Alla råkar vi ut för att bristande motivation ibland. Kanske beror underskottet på inspiration av att arbetsuppgifterna är tråkiga eller på avsaknad av uppskattning. Oavsett vilket, finns det sätt för dig som chef att boosta dina medarbetare och få dem att hitta glädjen igen.
Yttre motivation som bonusar eller presenter fungerar inte, åtminstone inte på längre sikt.
- Alltför många väljer att gå den enkla vägen. Problemet är att människor vänjer sig väldigt snabbt. Dessutom riskerar så kallade instrumentella belöningar att ta död på medarbetarnas inre motivation, vilket är det som leder till välbefinnande och bra resultat, säger Tomas Jungert docent i psykologi vid Linköpings universitet, till Svenska Dagbladet.
Nyckeln är alltså att väcka medarbetarnas inre motivation till liv. Enligt forskarna Ed Deci och Richard Ryans motivationsteori har alla människor tre behov som behöver tillfredsställas:
1. Vi behöver känna oss kompetenta
Genom tydlig och konkret återkoppling kan du som chef stödja medarbetarnas känsla av att de är duktiga på det de gör. Hemligheten är att inte bara säga att någon har gjort något bra, utan att förklara precis varför det är bra.
2. Vi behöver uppleva självbestämmande
Det gäller alltså för dig som chef att ge medarbetarna så stor frihet som möjligt i sitt yrkesutövande, givetvis inom rimliga ramar - och med ansvar. Inflytande och medbestämmande är väldigt viktiga motivationsfaktorer.
3. Vi behöver ha relationer till andra
Som chef är du en tydlig förebild för dina medarbetare. Framstår du som empatisk och stödjande kommer det beteendet att anammas av dina medarbetare och påverka teamkänslan positivt.
Alla människor vill och behöver bli sedda, därför är social bekräftelse det viktigaste verktyget för dig som chef när du vill höja motivationen hos medarbetarna.
Men det handlar inte om att ge beröm bara för sakens skull, bekräftelsen måste vara relevant och äkta.
- Hälsar du? Märker du när dina medarbetare har klippt sig? Det är det som är grejen, inte en flaska whisky eller en resa. Det kan låta lätt, men finliret är väldigt svårt. Som ledare måste du därför lära känna dina medarbetare som enskilda människor och förstå vad de vill att du ska säga till just dem för att de ska känna sig bekräftade, säger Leif E Andersson.