Underskatta aldrig naivitet som tillgång
Podcast

Lästid : 2 min

Underskatta aldrig naivitet som tillgång

Malin Glemme snubblade in på mattor efter en lång karriär inom H&M. Det blev starten av egna varumärket Layered, som har dubblat omsättningen varje år sedan dess.

Hon har fått oss att tycka att mattan är en central inredningsdetalj och nu tar hon klivet ut i världen och utvecklar produktportföljen! Jag vill veta hur hon har lyckats på så kort tid, varför timing och trend är avgörande och varför betallösningar som Klarna fått konsumenter att klicka hem dyrare varor online. Vi pratar om hur naivitet varit en tillgång i bolagsbygget, att jonglera flera jobb parallellt under uppstart och varför kreativitet kräver fysisk närvaro.

Citat ur avsnittet:

”Dels låg det en väldigt stor tro i den försäljningskanalen, att det redan då hade börjat växa väldigt mycket. Sedan kändes det också väldigt viktigt eftersom det var ju också en möjlighet att tydligare kunna representera och visa varumärket än om jag hade börjat sälja via återförsäljare – då tror jag att vi aldrig varit där vi är idag om vi faktiskt inte hade satsat på e-handeln” - Malin Glemme

”Först var det att jag satt och ritade upp alla mönster och kände vad säger magkänslan? Kommer folk vilja ha det här? Och den processen gick hyfsat fort och var väldigt enkel, men sedan var det viktigt för mig att naila hur varumärket skulle upplevas och se ut. Så det var väl där som jag la mest tid egentligen på att försöka skapa någonting som jag både trodde var kommersiellt men som jag också kände att jag personligen verkligen älskade och skulle tycka vara kul att jobba med på sikt” - Malin Glemme

”De här digitala mötena, jag tycker att dem blir mer fokuserade men det blir inte alltid positivt. De här lite oväntade idéerna eller att någon vågar gå emot gruppen eller så, det tycker jag att man lätt kan tappa i de här digitala mötena. Och kreativ process tycker jag är jätteknepigt att ta digitalt” - Malin Glemme

 

Lyssna på hemsidan

Lyssna på Spotify

Lyssna på Apple podcast

Lyssna på Acast

 


Om podden I huvudet på en entreprenör

Varje vecka gästas Edit Künstlicher av driftiga, innovativa och kloka entreprenörer som frikostigt delar med sig av sina känslor och erfarenheter kring sitt bolagsbygge. Podcasten ska ge dig som går i tankarna att starta eget och dig som redan har ett eller flera bolag insikter, igenkänning och ett tips eller två. För man måste vara lite galen för att bli entreprenör! Edit har gett sig sjutton på att ta reda på vad som rör sig i huvudet på en entreprenör!