Årets undersökning
Young Professional Attraction Index (YPAI) genomförs varje år av Academic Work i samarbete med Kantar Sifo för att hjälpa arbetsgivare få en djupare förståelse för att kunna attrahera, rekrytera och utveckla ung talang. Årets undersökning visade att globala företag med starka varumärken inte helt oväntat hamnade i topp, men vissa trendbrott har också dykt upp – som att young professionals mer än förut värderar stabilitet och säkerhet.
Tryggt varumärke ett framgångsrecept
Starka varumärken som ger en känsla av stabilitet i kristider och bryr sig om sina anställda, har inte helt oväntat toppat listan i år. Här hittar vi också företag som kontinuerligt investerat i arbetet med varumärket, särskilt med fokus på miljö.
Employer branding i fokus
Mångfald, goda arbetsförhållanden och utveckling är faktorer som värderas högt i undersökningen och att organisationen har ett tydligt syfte anses vara extra fördelaktigt. Det vill säga – unga väljer gärna företag som gör skillnad i samhället på något sätt. Till exempel genom medicinteknik, elbilar eller ett starkt klimatansvar.
Attraktiv arbetsgivare - attraktiv bransch
En bred variation av lokala företag, statliga organisationer och konsultföretag och finansinstitut finns med på årets lista. Förutom medicinteknik som har upplevt en kraftig ökning på listan de senaste åren och där Sverige har gott rykte inom både forskning och utveckling, är det globala företag inom teknik, finans och rådgivning som är populärast. Även inredning gick bra under pandemin när mycket av konsumenternas resebudget gick åt till hemmet, vilket kan vara en orsak att IKEA hamnar i topp. Traditionella banker har tappat i popularitet, bara Avanza som grundades 1999 finns med på topp 10.
Här är de mest attraktiva arbetsgivarna enligt young professionals:
1. IKEA
2. Spotify
3. Google
4. Microsoft
5. Apple
6. Assity
7. Tesla
8. ICA Gruppen
9. Volvo Cars
10. Avanza
Källa: YPAI 2021