Enkla Elbolaget är en utmanare på elmarknaden som, med deras egna ord, säljer klimatklok el till både konsumenter och företag. Då blir det förstås viktigt att leva som man lär. Marknadschefen Cecilia Håkansson berättar:
- För oss är CSR att ta samhällsansvar utöver lagar och regler. Vi vill vara en del av samhällets utveckling. Det handlar inte bara om miljö, utan också om allt från ekonomi till sociala frågor. Till exempel pratar vi mycket om värderingar internt, att alla ska känna sig trygga i att vi beter oss schysst mot varandra på arbetsplatsen.
Så bestämde man sig för vilka insatser som behövdes
Cecilia Håkansson säger att Enkla Elbolgatet strukturerade upp arbetet med samhällsansvar för drygt ett år sedan genom att göra en nulägesanalys. Det mynnade ut i ett styrdokument som också hjälper till att definiera vad CSR betyder i just detta företag.
- Den stora utmaningen nu är att sätta det internt. Vi kommer att jobba med workshops för att alla ska förstå hur viktigt det är, säger hon.
Enkla Elbolaget ser flera vinster
![]() |
![]() |
![]() |
Cecilia Håkansson, Marknadschef Enkla Elbolaget |
Förutom att bidra till en positiv samhällsutveckling ser Cecilia Håkansson satsningen som ett sätt att framtidssäkra företaget:
- Vi tror att våra insatser kommer att skapa en mer attraktiv arbetsplats, vilket är ett måste för att få in rätt kompetens. Vi är också övertygade om att våra kunder i framtiden kommer att ställa allt högre krav på samhällsansvar. På så sätt tryggar det här också våra affärer.
CSR som en del av kärnaffären
Förutom de specifika satsningarna på samhällsansvar så är Enkla Elbolagets hela affär att hjälpa sina kunder med en grön omställning.
- Först och främst säljer vi ju klimatklok el från sol, vind och vatten. Och vi hjälper både företag och konsumenter med solpaneler, så att de kan producera sin egen el. Vi arbetar också väldigt mycket med laddinfrastruktur, så att företag kan byta tjänstebilsflottan till eldrivna fordon. Dessutom erbjuder vi företag en energieffektiviseringstjänst tillsammans med ÅF, säger Cecilia Håkansson.
Att kunna arbeta med samhällsansvar från 'två håll' är förstås inte alla företag förunnat - och inte heller nödvändigt. Däremot kan det tjäna som inspiration. Kanske finns det något i ditt företags kärnaffär som går att skruva på, så att det arbetar för ett större syfte?
Exempel på hur Enkla Elbolaget arbetar med samhällsansvar
Samarbeten med idrottsföreningar regionalt, bl.a. bidrag till en satsning som gör att alla - även funktionsnedsatta - kan spela handboll.
Donationer till olika organisationer ett par gånger om året (genom att låta kunder välja mellan en premie eller en gåva till välgörande ändamål).
Endast el- eller hybridbilar som tjänstebilar. Och vid möten prioriteras videokonferens, annars samåkning.
Fokus på nöjda och välmående medarbetare, genom bl.a. friskvårdsbidrag, uppförandekoder och trivselundersökningar.
Utdelning av klimatdiplom till företagskunderna (att de köper el från förnyelsebara energislag).
Projekt med en gymnasieskola där man tar emot praktikanter som får testa olika funktioner - och sedan göra projektrapportering.