Hybridarbete är här för att stanna
Från och med 9 februari togs de flesta pandemirestriktionerna bort, bland annat när det gällde deltagarbegränsningar, vaccinationsbevis och krav på avstånd mellan sällskap – men den hybrida arbetsmodellen verkar ändå vara här för att stanna. En mix av två arbetsdagar hemma och tre på kontoret är vanligt och nya sätt att arbeta kräver nya metoder för att granska och främja hälsan.
Arbetsgivarens ansvar vid distansarbete
Enligt arbetsmiljölagen har arbetsgivaren alltid ett ansvar för arbetsmiljön – även om arbetsplatsen finns i hemmet. Det är alltså samma sak som gäller vid distansarbete som på kontoret. Blir distansarbetet mer omfattade, som under pandemin, har arbetsgivaren ett ansvar att skapa en god arbetsmiljö där den anställde arbetar. Det här gäller även den psykosociala arbetsmiljön.
Riktlinjer att ta hjälp av
I samband med att den psykiska ohälsan har ökat, erbjuder Arbetsmiljöverket en föreskrift (AFS 2015:4) för organisatorisk och social arbetsmiljö att ta del av. Där förtydligas hur psykisk ohälsa på arbetsplatsen kan se ut, vad arbetsgivarens ansvar är och vad som ska göras inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Distansarbetets påverkan på den psykiska hälsan
Under pandemin har sjukanmälningarna för psykisk ohälsa ökat kraftigt. Siffrorna har inte varit så höga som nu under alla år som företagshälsan har fört statistik över ohälsa på Sveriges arbetsplatser. De vanligaste faktorerna bakom psykisk ohälsa på arbetsplatsen är:
• Ohälsosam arbetsbelastning
• Krävande arbetstider
• Kränkande särbehandling.
Nya krav på ledarskap
De förändrade förutsättningarna kräver nya förhållningssätt och ställer nya krav på kommunikation och ledarskap. När många medarbetare jobbar hemifrån finns det sätt för dig som arbetsgivare att hjälpa dem att skapa och behålla rutiner och uppmuntra till sociala kontakter för att motverka problem med psykisk ohälsa.
Välkommen till webinar med Healthylane!
Vill du ha råd och verktyg för att förebygga psykisk ohälsa vid distansarbete? Ta del av djupare kunskap och insikter under Healthylanes webbinarium Distansarbetets utmaningar för arbetsgivare och medarbetare. Där har du också möjlighet att ställa frågor direkt till en hälsostrateg och en ergonomiexpert.