När distansarbetet blir mer omfattande (som under pandemin) har arbetsgivaren ett ansvar att skapa en god arbetsmiljö, till exempel genom att tillhandahålla utrustning som dator och skrivbord. Men även om den anställde ska känna till och rapportera eventuella risker, är det du som arbetsgivare som är ansvarig för arbetsmiljön både på kontoret och vid distansarbete.
Hybrid arbetsmodell
Flera undersökningar visar att vi ställer oss olika när det gäller att arbeta på distans. I början av pandemin trodde bara 2 % att de skulle arbeta på distans men det blev hela 63 % – och idag ser det ut som om en hybrid arbetsmodell har kommit för att stanna. De flesta arbetsgivare är överens om att två-tre dagar hemma fungerar bäst.
Den psykiska hälsan vid distans
En stor orsak bakom de ökade problemen med sjukfrånvaro är att den psykiska ohälsan har ökat kraftigt de senaste åren. Antalet sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa har ökat med 67 % mellan 2010 och 2015, och är i dag den vanligaste orsaken till sjukskrivning i Sverige.
Det har gått en ganska lång tid sedan pandemin ganska snabbt tvingade de som kunde att ställa om till distansarbete. Med tiden har arbetsplatsen hemma blivit mer ergonomisk och arbetsgivare har hunnit tillhandahålla utrustning som dator och skrivbord. Många tycker också att distansarbete har inneburit stora fördelar, som färre resor, bättre effektivitet och mer arbetsro. Men under pandemin uppgav ändå cirka 30% att distansarbete blev påfrestande för den psykiska hälsan. Tre vanliga ingredienser var:
- Social isolering.
- Ökat avstånd mellan chef och medarbetare.
- Otydligare gräns mellan arbete och fritid.
Nya former av ledarskap
För att kunna förebygga och motverka hälsoriskerna med distansarbete behövs nya former av ledarskap och arbetsmiljöarbete. En strategi för ett hälsosamt distansarbete bör inkludera:
- Större fokus på kommunikation, samarbete och umgänge.
- Ett personligare och mer lyhört ledarskap.
- Samarbete kring utmaningarna med distansarbete.
- Personliga samtal med enkla verktyg.
- Arbete med förebyggande hälsoinsatser.
Så kan du jobba förebyggande
Att aktivt och systematiskt undersöka och förbättra arbetsmiljön har visat sig minska både riskerna och sjukfrånvaron. I dag ska alla organisationer ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det innebär rutiner och processer för hur organisationen granskar, förbättrar och följer upp arbetsmiljön. Det är också bra att involvera medarbetarna i det här arbetet eftersom de kan tillföra värdefulla insikter kring vilka risker som finns, och hur de bäst kan åtgärdas.
Ladda ner din guide
I vår kunskapsbank kan du ladda ner stödjande dokument och guider samt Certicos ”white paper” där vi delar med oss delar av vår statistik från detaljhandeln.
Om Certico
Certicos grundades 2003 med att ge sjukvårdsrådgivning. Sedan 2018 driver Certico den digitala tjänsten Healthylane som är ett förebyggande systemstöd för dig som arbetsgivare. Healthylane ger stöd och rådgivning inom hälsa och arbetsmiljö och hjälper till att leva upp mot krav från arbetsmiljölagstiftningen. Healthylane stöttar hela organisationen och alla medarbetare vare sig de är friska eller sjuka.
Certicos fokus är att vara ”ett steg före” för att minska behovet av rehabilitering och optimera hälsan hos medarbetarna.