Även om digitaliseringen ökar visar HR barometern att hela 61% av de mindre bolagen, det vill säga de som har 0-499 anställda helt saknar HR-system. Visserligen funderar 51% att införa ett sådant, men skillnaden från hur de större bolagen arbetar är ändå tydlig. Bland företag med över 1 000 anställda är det bara 35% som inte har implementerat ett HR-system ännu.
Även AI går trögt
Hela 44% av både små och stora företag har ännu inte implementerat AI i någon av sina HR-processer, utan använder det främst för rekrytering. Där visade siffrorna också att medelstora bolag och de medarbetare som arbetat i 1 år eller mindre med HR-frågor är de som är bäst på att använda digitala verktyg.
AI vid kompetensutveckling
Förutom rekrytering används AI till stor del inom kompetensutveckling och personalomsättning, men i mindre utsträckning än väntat. Orsaken tros bero på osäkerhet kring teknikens tillförlitlighet, brist på teknisk kompetens och utmaningar med att integrera systemen med varandra.
De har kommit längst
Stora företag (det vill säga med mer än 1 000 anställda) verkar vara de som kommit längst i digitaliseringen av sina HR-processer. Många av dem (35%) upplever dock att de har för många system och att de kan vara svåra att integrera med varandra.
Förenkla och effektivisera
Själva syftet med digital teknologi är förstås att förenkla och effektivisera processerna, men när verktygen blir för många verkar de i stället skapa hinder för utvecklingen. Att fokusera på att få systemen att samverka verkar därför vara ett prioriterat område för många företag och deras framtid.
Det här är HR Barometer
HR Barometern är en satsning för att undersöka HR:s utmaningar, möjligheter och framtid. I ett samarbete med bland annat Hej Engagemang, Teamtailor och Epassi har vi samlat svar från över 961 HR-professionella och andra intresserade runt om i Sverige för att ta reda på mer om det som är aktuellt och präglar yrket idag.
Syftet med undersökningen är att ge en ökad förståelse för branschen och ett underlag som du kan använda för framtida strategier, bland annat genom att få en bild av de mest prioriterande frågorna som till exempel medarbetarengagemang. Respondenterna är prenumeranter på HRnytts nyhetsbrev, besökare på HRnytts webbplats och personer som fått en direktlänk via mejl, det vill säga det inkluderar yrkesverksamma inom HR och individer med ett aktivt intresse för HR-frågor.
I rapporten hittar du sammanfattningar följt av en djupare analys på gruppnivå och en redovisning av respektive fråga i diagramform.
Nedan kan du ladda ner undersökningen i sin helhet.