1. Vägra väggen
Maria Ergül
Idag är utmattningssyndrom den vanligaste orsaken till sjukskrivning i Sverige, något som kan förebyggas genom att arbetsgivare prioriterar mänsklig hållbarhet. Men hur gör man? Här får du konkreta verktyg, metoder och mallar för att hjälpa dina medarbetare förebygga stress med hjälp av aktuell forskning och beteendevetenskap och får ett facit till hållbara medarbetare.
2. Empatieffekten
Tommy Lundberg
I en uppskruvad och alltmer digitaliserad värld behövs empatiska ledare som kan forma miljöer där människor trivs och utvecklas. Empatieffekten är en ögonöppnare för dig som vill förstå vad som driver människor. Med hjälp av psykologiska studier, modern beteendeekonomi och forskning kring hjärnan hjälper den dig att steg för steg utveckla din empatiska förmåga. Den här boken riktar sig till fyra huvudområden: relation, vision, kommunikation och reflektion.
3. Chef och HR
Kristina Palm, Dag Calminder
Att vara HR-specialist innefattar ofta att hantera svåra personalproblem. Här får du förslag och verktyg för hur chef och HR tillsammans kan arbeta med personalfrågor. Utifrån forskningsbaserad kunskap och egna erfarenheter delar författarna med sig av nya infallsvinklar och lösningar på vanliga utmaningar.
4. Mer jämställda löner
Daniel Edenholm, Ulf Gustavsson
Visst är det väl självklart att alla får lika lön för likvärdigt arbete i din organisation? För att säkerställa att lönesättningen inte påverkas av fel parametrar finns det strategier för att göra jämställda och jämlika löner till en regel. Boken utmanar dig att utveckla lönebildning och hjälper dig se till att det är de skickligaste medarbetarna som bidar mest till effektivitet, produktivitet och kvalitet som får högst lön.
5. De 7 goda vanorna
Stephen Covey
Det här är en klassiker som har några år på nacken, men som du inte bör missa. En av världens mest sålda ledarskapsböcker ger dig grunden för personlig utveckling och hållbart ledarskap, plus praktiska tips som kan vara rejält användbara när du vill utveckla en organisation.