Hur du får ett "JA" från styrelsen eller ledningsgruppen – Så övertygar du nyckelpersoner
PUBLICERAD 14/10/2024
Lästid ca 3 min
Krönika

Hur du får ett "JA" från styrelsen eller ledningsgruppen – Så övertygar du nyckelpersoner

Att driva igenom en organisationsförändring är aldrig en enkel sak. Det kräver strategiska beslut, mod och framför allt stöd från ledningen. Men hur får man det där viktiga "JA" från styrelsen eller ledningsgruppen när tiden är knapp och du behöver övertyga nyckelpersoner om varför just din idé är rätt väg framåt?

Kanske har du varit med om det själv – du har förberett dig noggrant, du har alla argument och fakta på plats, men när du väl står inför beslutsfattarna blir resultatet ändå ett nej. Det kan vara frustrerande, men det finns strategier som kan hjälpa dig att nå fram på ett mer effektivt sätt. Här är några av de viktigaste lärdomarna jag har samlat under mina år som egenföretagare och förändringsledare.

1. Möt dem där de är

En av de största fallgroparna när du försöker få med dig en nyckelperson är att du pratar förbi dem. Det är lätt att falla in i fällan att förklara allt utifrån din egen expertis och erfarenhet. Men ofta är problemet att personen på andra sidan bordet inte förstår vad du försöker uppnå.

Nyckeln är att möta dem där de är. Vad bryr de sig om? Vad är deras viktigaste mål just nu? Om du kan koppla din idé till deras specifika mål och utmaningar, ökar chansen att de kommer att lyssna och förstå. Fråga dig själv: Vad är det absolut viktigaste jag måste uppnå vid slutet av mötet? Tänk igenom de olika scenarierna och anpassa ditt budskap efter deras perspektiv.

2. Glöm inte bort det som ligger mellan raderna

Att lyssna aktivt är en konst, och när du försöker få med dig ledningen på en förändring är det en avgörande färdighet. Det handlar inte bara om att höra vad de säger, utan också om att förstå vad de inte säger. Hur ser deras kroppsspråk ut? Vilka ord använder de? Finns det underliggande farhågor eller motstånd som de inte uttrycker rakt ut?

Genom att lyssna aktivt och vara uppmärksam på både det som sägs och det som inte sägs, kan du minska risken för missförstånd och anpassa ditt budskap i realtid. Aktivt lyssnande har faktiskt visat sig minska missförstånd med upp till 40%. Så, stanna upp, lyssna och reflektera över vad du egentligen hör.

3. Förenkla det komplexa

Som expert inom ditt område vet du troligen mer än de flesta om hur en organisationsförändring ska gå till. Men just därför är det också lätt att fastna i detaljer och överväldiga dina mötesdeltagare med för mycket information. En förvirrad hjärna säger alltid nej, och om du gör presentationen för komplex, riskerar du att förlora deras uppmärksamhet.

Det är här du måste göra det tunga tankearbetet åt dem. Ta det komplexa och förenkla det till något konkret och lättförståeligt. Använd konkreta exempel och relaterbara termer som gör det tydligt vad du vill uppnå och hur det kommer att påverka organisationen positivt. Koppla samman punkterna för dem, så att de ser hela bilden du vill förmedla, snarare än att lämna tolkningen åt slumpen.

Vägen till ett "JA"

Att få ett "JA" från styrelsen eller ledningsgruppen handlar om mer än att bara rada upp siffror och argument. Det handlar om att skapa en koppling, förstå deras perspektiv och presentera din idé på ett sätt som gör den svår att motstå.

Så möt dem där de är, lyssna mellan raderna och håll det enkelt. Ju tydligare du gör ditt budskap, desto större chans att du går därifrån med det där efterlängtade "JA". Lycka till!

ALLT gott,
Sofia
Din wingwoman i organisationsförändringar


Om Sofia Stigendal

Sofia Stigendal är kursledare, föreläsare och förändringscoach. Hon har jobbat med HR, förändring, ledarskap och inkludering två decennier. Sofia blev egen för att minska gapet mellan de egna förutsättningarna i arbetslivet och hennes äldsta son, född med flerfunktionsnedsättning. Hon har ägnat fler än 10 000 timmar med att nörda ner sig i förändringsledning, beteendeförändring, ledarskap, hjärnan, inkludering och mycket mer. Allt för att skapa en helhet mellan vad hon ser i sin son och vad hon möter på arbetsplatser. Att leda förändring på ett hållbart sätt är hennes vardag – från att hon går upp till att hon går och lägger sig.

Linkedin
Hemsida