Reboarding – 5 tips för en lyckad återgång till arbetsplatsen

Lästid : 2 min

Reboarding – 5 tips för en lyckad återgång till arbetsplatsen

Onboarding har ju länge varit ett begrepp inom HR, men nu är det hög tid att se till att det finns en fungerande process för reboarding, det vill säga att välkomna befintliga medarbetare tillbaka till arbetsplatsen – igen.

Reboarding handlar om att introducera befintlig personal tillbaka, det vill säga att ha en strategi för att vänja in dem i företagskulturen på nytt. Med en process på plats får medarbetarna chansen att anpassa sig och hitta tillbaka till tillhörighet, produktivitet och gemenskap på kontoret. Här är 5 pålitliga hållpunkter:

1.    Nödvändig information

Har de anställda nödvändig information för att med lätthet kunna återvända till sin arbetsplats? Inte bara praktiskt, som koder och lösenord som kan ha ändrats under det senaste året eller riktlinjer för de hygienåtgärder som ni önskar att de anammar. Det kan också vara bra med en nygammal introduktion av nytillkomna medarbetare som får presentera sig personligen och att åter gå igenom nya processer som implementerats för att fånga upp frågor. 

2.    Tid att ställa om

Vid reboarding är det vanligt att själva pendlandet till och från arbetsplatsen tar extra energi de första veckorna, dessutom ska vi ju åter dela skrivbord med kollegor och hinna processa fler intryck än vad vi kanske fått när vi jobbat hemma. För att undvika stressfällan är det bra att uppmuntra till tid för återhämtning och träning – kanske dags att dra igång den där gemensamma lunchpromenaden eller springturen en gång i veckan?

3.    Tydlighet för alla

Vet medarbetarna vad som gäller i det nya, hybrida kontoret? Önskar ni till exempel fysisk närvaro på arbetsplatsen vissa veckodagar eller tider för att det ska bli enklare att driva verksamheten, kunna boka in möten och så vidare? Är det tydligt för alla? Är det okej att sitta på distans och hur ofta? Att vara tydlig betyder inte alltid att peka med hela handen, utan även här kan det löna sig att öppna upp för dialog. 

4.    Regelbundna avstämningar

Det kan finnas behov av att stämma av med era medarbetare lite extra ofta så här i början, så att ni hittar det bästa reboarding-sättet för just er. Se också till att det finns forum för att komma med åsikter på ett sätt som inte är utlämnande, till exempel i one-one-one samtal, där det känns bekvämt att lyfta känsliga frågor.