Om man googlar på rådgivare kommer både mentor och coach upp som synonym så det är inte konstigt att man blandar samman yrkeskompetenserna. Vi ska försöka att reda ut begreppen och metaforer brukar funka för att enkelt beskriva något knepigt. Det vi skriver är oerhört förenklat eftersom varje kompetens har lång och gedigen utbildning.
Tänk att du planerar en resa mellan Stockholm och Malmö. Du bestämmer dig för att ta hjälp av en samtalspartner som jobbar med strukturerad samtalsmetodik för att få ut så mycket som möjligt av din tid under dagarna.
Sätt dig in i följande scenario:
Din rådgivare ger dig en tydlig bild av väglaget, asfaltens kvalitet på dom olika sträckorna och ger dig en manual på hur du tar dig mellan orterna. Hon är expert på sträckan Stockholm-Malmö och hon svarar på konkreta frågor och ger dig råd utefter sin erfarenhet och kompetens.
Hon säger: ”Kör såhär”
Din mentor går in i en ”uppfostrande roll”. Hon blandar sin erfarenhet med ett coachande förhållningssätt och ställer frågor som får dig att reflektera och komma framåt i din tankeprocess. Hon delar med sig av sina erfarenheter kring resor och hon ger dig även råd tillsammans med feedback.
Hon säger: ”Jag åker med dig till Malmö”
Din affärscoach lyssnar intensivt på dig och ställer utmanande frågor kring din resa med utgångspunkt att du har dom bästa svaren på dina frågeställningar. Tillsammans utforskar ni målet och hennes kompetens ligger i att lyssna på professionell nivå och ställa utmanande frågor samtidigt som hon håller din kompass och ditt fokus framåt.
Hon säger: ”Vad vill du ta med dig när du gjort din resa? Vilka är delmålen? Hur ska du nå dit på bästa sätt och finns det andra sätt att nå din målsättning?"
Din Terapeut går igenom dina tidigare erfarenheter av resande och ni tittar gemensamt igenom ditt känsloliv kring resan Stockholm-Malmö. Du får själv berätta om dina förväntningar och rädslor inför resan och hon kan förstå, diagnostisera och ge dig en bild av ditt sätt att reagera.
Hon säger: ”Jag förstår din känsla inför resan och jag ser att du behöver återhämtning efteråt utefter vad du berättat för mig."
Handledaren och du har en mästare-läringroll där handledaren är din förebild. Handledning sker oftast i grupp där ni inventerar, sorterar och reflekterar tillsammans. Hon delar med sig av sina erfarenheter, har en dialog med dig kring din resa och hon ger tips och råd. Konstruktiv kritik ingår och hon kan ge förslag på förbättring inför, under och efter din resa.
Hon ska inte säga ”Så ska du göra” utan hellre säga ”Hur tänkte du där?” Hon säger: ”Vad skulle hända om du tar lugna och sköna pauser med mat och dryck på vägen?”
Är varje yrkeskategori renodlad och ger dig bara ur sitt ramverk? Knappast. Den yrkesskickliga anpassar sin kompetens och använder det som är bäst för dig. Däremot är en yrkesskicklig person tydlig med vad hon använder och när. När man coachar så coachar man och när man råder så handlar det om rådgivning, inget mittemellan eller både och. Det gör dig trygg och du får en tydlig bild av vad du ger din tid och resurs till. En coach ger inte råd men rådgivare, handledare, mentor och terapeut kan absolut ha ett coachande förhållningssätt.
Oavsett vilken yrkeskategori som passar dig bäst så ska du leta efter någon som kan lyssna in dig och ha närvaro. Det är den absolut viktigaste egenskapen och utan den kan alla yrkesskickligheter falla platt.
Av redaktionen på Chef & Ledare
Sommarläsning
I sommar bjuder vi dig som läser HRnytt på fri läsning av Chef & Ledare Magasin. Nedan kan du ladda ner ditt magasin.
Ur magasinet:
Svante Gabrán berättar om resan med skönhetsvarumärket Xlash som blev en retailsuccé. Linus Jonkman går på djupet om vad som format honom i livet och reder ut begreppen introvert och extrovert ledarskap.Han ger oss en insikt i fördelarna med det introverta ledarskapet. I magasinet hittar du också krönika, forskning och trender.
Trevlig sommarläsning!
Ladda när filen