Därför är utvärderingssamtal ute

Lästid : 2 min

Därför är utvärderingssamtal ute

Det är få anställda som ser fram emot sitt utvärderingssamtal, vilket inte är speciellt konstigt, eller hur? Ibland känns det mer som ’kritiksamtal’ eller så upplevs det som en skyldighet. Förutom stress ger detta inte mycket alls. Hur är det möjligt och vad fungerar?

Slutet på den konventionella HR-cykeln är nära

Vad var meningen med HR-cykeln igen? Exakt. Avsikten är att få ut det bästa av medarbetarna, så att organisationen kan uppnå sina mål. Tyvärr kan detta inte alltid uppnås med den konventionella metoden, eftersom den är fokuserad på kommandon och kontroll. Detta görs givetvis inte längre. Det är mycket mer lönsamt att arbeta med människors motiv och talanger.

Så måste vi göra oss av med utvärderingssamtal?

Det är precis vad många organisationer bestämde sig för att göra de senaste åren, och många gick sedan tillbaka till dem igen. Ingen utvärdering alls verkar inte fungera, för anställda blir osäkra när de inte får någon feedback under en längre tid. Att sluta med utvärderingssamtal är därför ett av de vanligaste misstagen när det gäller att förnya sin resultatstyrning.

Men vad är en bra lösning?

Ha ett "bra samtal"

Så det är viktigt att ge feedback. Inte slumpmässigt, utan under ett bra samtal. Kärnan i detta är att det lyfter fram  de anställdas eller teamets prestationer och besvär. Därför leder det alltid till åtminstone en av följande punkter:

  • Mer fokus på mål
  • Bättre användning av talanger
  • Högre motivation

Om du kan uppnå ett eller flera av dessa resultat med samtalet, då har det varit ett riktigt bra samtal.

Och... ha dem regelbundet!

Att bara ha ett bra samtal är inte hela lösningen. Det viktiga är att ha bra samtal ofta. Frågan är hur man startar en sådan kontinuerlig dialog?

Detta kan göras i tre steg:

  1. Uppmana dina anställda att regelbundet tänka på sina mål
  2. Använd de konversationer som du ändå har för att prata om detta
  3. Använd feedback från flera personer som input för dessa konversationer

Nyfiken på hur man hanterar detta? Du kan få reda på det i e-boken "dom-3-nycklarna-till-riktigt-bra-1-1-samtal

Från en skyldighet till bra samtal

På så sätt ersätter du skyldigheten med en kontinuerlig rad bra samtal. Du kan ha dem med en chef, med kollegor och kunder. På så sätt vet medarbetarna verkligen vad som förväntas av dem och vad de bör göra. Det är verkligen motiverande!