Rekryteringsrapporten 2022
PUBLICERAD 17/6/2022
Lästid ca 3 min

Rekryteringsrapporten 2022

Att söka nytt jobb är ofta stort men samtidigt en utmaning för den som rekryterar. Tiden brister för landets chefer. Rekryteringsrapporten 2022 visar att en fjärdedel av cheferna upplever tidsbrist som en stor utmaning. Jenny Sandén, marknadschef på Workspace Recrui svarar på frågor och ger en bakgrund till rapporten.

I Rekryteringsrapporten 2022 har 513 chefer och rekryterare över hela landet fått svara på
frågor om allt som rör en rekrytering. Att få tiden att räcka till under en rekrytering är något som de allra flesta, 26 procent, anser är svårast.

Främst gäller det tid för att intervjua men även för att svara på frågor och ansökningar vilket
21 procent uppgett är de största utmaningarna. 13 procent svårt att finna tiden för att starta upp en rekrytering.

Berätta om dig själv. Vem är Jenny Sandén?

Jag är IT och Marknadschef på Roi Rekrytering och Workspace Recruit, och har varit med att bygga upp Workspace Recruit tillsammans med senior rekryteringskompetens och innovativ teknik under ca 10 år. Har en bakgrund inom både internationell marknadsföring och IT, där kombinationen har gynnat mig i min roll på bolaget. IT och teknik genomsyrar det mesta idag och jag tycker om att kunna bidra till att kommunicera, applicera och paketera detta i vår vardag inom just rekryteringsbranschen som genomgår en stor förändringsresa. Tid är pengar och Workspace halverar tiden. Jag drivs av att äga förändring– att driva på utveckling och förändra förelagde metoder, att förändra invanda tankesätt och få med folk på tåget.

Kan du berätta om Rekryteringsrapporten?

Rapporten i sin grund baseras på just digitalisering och rekrytering – hur ser det ut på marknaden bland de som rekryterar? Syftet var att ta tempen på den svenska rekryteringsmarknaden för att se hur invanda tankebanorna är och hur har den senaste tidens digitalisering påverkat den som rekryterar?

Kan du berätta om de slutsatser du själv drar från rapporten?

Rapporten ger många insikter i de utmaningar rekryteringsbranschen står inför, hur vi förhåller oss till dessa och vilka svagheter som faktiskt finns. I många avseenden är digitalisering och automatisering av processer svaret på problemet –exempelvis tidsbristen, men denna rapport påvisar även att det inte alltid är fallet. Den främsta slutsatsen jag drar från Rekryteringsrapporten är att rekrytering i mångt och mycket fortfarande handlar om mötet mellan människor och rekryteringshantverket. Digitalisering och innovativ teknik kan göra otroligt mycket – men inte allt.

Har du några favoriter från rapporten?

Det blev nog bekräftelsen av att tiden är ett problem. Tidsbrist för den som rekryterar där en rekryteringsprocess med allt det tillhörande administrativa tar otroligt mycket tid, men även ur kandidatperspektivet – att det vi främst ljuger om i vårt CV är att vi är stresståliga. En del av svaret på dessa utmaningar kan vara just digitalisering och effektivisering. Kan vi med hjälpa av plattformar i framkant och dagens teknik minska belastningen på oss själva är det inte lika viktigt att vi är stresståliga (och behöver således inte ljuga om det) och inte heller att vi saknar just tiden.

Största utmaningarna i en rekryteringsprocess enligt landets chefer och rekryterare:

  1. Att få tiden att räcka till för att intervjua ansökande, 26%
  2. Att få tiden att räcka till för att svara på frågor och ansökningar som kommer in, 21%
  3. Att få ut rekryteringsannonsen i rätt kanaler, 19%
  4. Att få tiden att räcka till för att sätta upp en rekrytering, 13%
  5. Att få ekonomin att räcka till för att anlita en rekryteringsbyrå, 8%

Av: Annika Hegardt


Läs undersökningen i sin helhet