Detta ska du tänka på om du vill må bra långsiktigt
Kåseri

Lästid : 3 min

Detta ska du tänka på om du vill må bra långsiktigt

"Och vad hände här då?" Jag var på mitt vartannat års hälsoundersökning och den nya läkaren, som hade varit väldigt grundlig, kände t ex till att jag slitit av mitt korsband för några år sedan i skidbacken, hade nu tagit fram listan på alla mina värden – från vikt, midjemått och längd, till blodtryck, blodfetter, Hb värde etc. och pekade mellan åren 2009 och 2011.

”Ja hur menar du?”

”jo se här” han pekade på dålig och bra kolesterol, på Hb, blodtrycket, vikten och midjemåttet – mellan 2009 och 2011 hade samtliga värden blivit bättre förutom det dåliga kolesterolet som blivit avsevärt mycket bättre och sedan hållit sig på de värdena. 


Äntligen! Klockrent bevis på att det faktiskt är som alla ständigt pratar om – våra stora ”dödare” – hjärt- och kärlsjukdomar – är till stor grad livsstilsrelaterade.


”Medicinerade du för kolesterolet? Det står inget om det i journalen”.

”Nej,nej” Jag log, "det var under den perioden jag började yoga seriöst vilket gjorde att jag slutade med kött och alkohol också”.
Han tystnade och tittade upp från papperna. Jag såg att något tändes i hans ögon och ett leende började leka i hans ena mungipa. ”Så bra då.” han harklade sig och tittade återigen ner på pappret och nu log han bredare. Han sa inget mer om saken men jag förstod vad han tänkte.

Äntligen! Klockrent bevis på att det faktiskt är som alla ständigt pratar om – våra stora ”dödare” – hjärt- och kärlsjukdomar – är till stor grad livsstilsrelaterade. Här var någon som lade om livsföringen – så himla påpassligt mellan två hälsoundersökningar, och voila – här fanns det svart på vitt, en förändring till det bättre i blodtryck och blodfetter som han bara sett i samband med medicinering. Dessutom viktnedgång och högre Hb.

Potential för oss alla

Jaha, va himla bra för mig då kan du tycka, men tänk vilken potential för oss alla! Det är inte så att du behöver avskriva dig allt kött, fisk, skaldjur och….alkohol för alltid. Men jag röstar för en ny definition av att ”unna mig”.  Handen på hjärtat – visst brukar den där frasen flyga igenom ditt huvud när du just ska till att göra något som du VET är onyttigt, eller t.o.m. farligt för dig? Vadå ”unna mig”? En kortvarig tillfredsställelse av att lassa in 500 g biffen med pommes frites och bea för en framtida hjärtattack? En kul fyllekväll för en morgondag med huvudvärk och ångest? 

Således – det du äter  - och dricker får jag tillägga – är i allra högsta grad medverkande till vad du upplever för stunden – och om du vill ha upplevelser av välmående – låt det finnas med i din definition av ”unna mig”. Jag vill ”unna mig” en morgon utan att mina leder värker – undvik kött. Jag vill ”unna mig” en dag utan ångest – undvik alkohol, vitt socker och kaffe. 

För mig är fajten med sockermonstret mer levande än någonsin. Jag tröstar mig med att varje morgon är en ny morgon - en ny möjlighet att ”unna mig” bara det jag mår långsiktigt bra av. Och ju tydligare jag definierat för mig vad ”unna mig” betyder ju fler sådana dagar kommer jag få – svårare än så är det inte.

Jag önskar dig därför att tänka efter vad du långsiktigt behöver för att må bra – och du kommer få svaren bara du ställer dig själv frågan  – och sedan finner ron att efterleva detta fler dagar än du inte gör det. Se också till att ändra meningen för ”unna dig” nästa gång du hör det från någon i ditt liv – det ökar sannolikheten att ni får leva friska och energiska längre tillsammans. 

”Unna dig” välmående och hälsa för det är du värd! 

 

Av Åse Rinman, managementkonsult medicinteknik, Yoga-och meditationslärare
www.yogaom.se, www.eucomp.se