4 fördelar med att ha tråkigt på jobbet
PUBLICERAD 2/10/2023
Lästid ca 2 min

4 fördelar med att ha tråkigt på jobbet

På många arbetsplatser har tempot inte riktigt kommit igång än efter sommaren. Men ingen fara – tristess på jobbet kan leda till oväntade resultat och öppna dörrar till både kreativitet och personlig tillväxt.

1. Kreativiteten frodas

Att lugn och eftertanke är bra för kreativiteten är ett faktum och att ha tråkigt kan vara en utmärkt katalysator för att få tid att utveckla kreativa lösningar och idéer. När vi befinner oss i en situation där vi har tråkigt får våra hjärnor en tendens att söka efter något nytt och stimulerande att tänka på. Det kan sporra oss att komma på idéer som ligger utanför denm berömda boxen och hitta alternativ som vi kanske annars inte skulle tänkt på. Tristessen blir helt enkelt en möjlighet att utmana oss själva och hitta oväntade vägar till innovation och förbättring.

2. Viktig reflektion

När vi har tråkigt ger vi oss tid till något vi sällan unnar oss – att reflektera över våra arbetsuppgifter, mål och karriärplaner. Genom att använda tillfället till att utvärdera sig själv kan vi identifiera områden där vi vill förbättra oss eller utmana oss själva till nya utmaningar. Fokuserar vi på personlig tillväxt kan den tråkiga tiden bli till en ovärderlig möjlighet till självutveckling, både på och utanför arbetsplatsen.

3. Bättre arbetslivsbalans

Ibland kan vår upplevelse av att ha tråkigt vara ett tecken på att vi är fast i något alldeles för monotont och oinspirerande. Tristessen kan då sporra oss att omvärdera vårt arbetsliv eller vår roll för att hitta bättre balans mellan arbete och fritid. Genom att ta initiativ till förändringar, som att experimentera med nya arbetsmetoder eller inkludera mer varierande uppgifter, kan vi minska tristessen och hitta hälsosammare balans i vår vardag.

4. Hjälper oss hitta utmaningar

Har du tråkigt för mycket kan det också vara en signal att något är fel. Då behöver du kanske utmanas och använda din kapacitet mer på jobbet. Att ständigt arbeta med uppgifter som är för enkla eller att följa samma rutin dag för dag kan leda till att vi tappar intresse och engagemang. Då kanske det är dags att prata med din chef för att se om du kan få mer utmanande projekt och möjligheter att växa. Då kan tristessen också sporra dig till att omfamna de utmaningar som du får – och stärka du din självkänsla för ökat engagemang på jobbet.

Källa: SVT, LinkedIn