Få använder AI dagligen – trots ökade investeringar på svenska arbetsplatser
PUBLICERAD 29/7/2025
Lästid ca 2 min

Få använder AI dagligen – trots ökade investeringar på svenska arbetsplatser

Allt fler svenska arbetsgivare satsar på AI – men i praktiken är det fortfarande bara en knapp femtedel av HR-medarbetarna som använder tekniken dagligen. Det visar en ny undersökning från SD Worx, där både HR-beslutsfattare och medarbetare i Sverige har deltagit.

Jämfört med i fjol har andelen företag som investerar i AI ökat från 33 till 39 procent. Samtidigt använder endast 18 procent av svenska HR-medarbetare AI regelbundet i sitt arbete – en ökning från 13 procent förra året.

– Många pratar om AI, men vår data visar att det är få som faktiskt använder tekniken i vardagen. För att få verklig nytta krävs tydliga strategier och konkret träning för medarbetarna, säger Magnus Eklöv, Business Solution Manager på SD Worx i Sverige.

Osäkerhet bromsar utvecklingen

Mer än hälften av svenska HR-anställda är osäkra på hur AI kommer påverka deras arbetsuppgifter och roller framöver. Samtidigt visar undersökningen att intresset är stort – över 40 procent av företagen undersöker aktivt hur AI kan användas på arbetsplatsen.

– Många befinner sig i en testfas. Osäkerhet kring tillämpning och brist på övergripande strategi gör att införandet går långsamt, menar Magnus Eklöv.

Läs hela rapporten här »

Här används AI mest i HR-arbetet

Undersökningen visar att företag främst satsar på AI inom områden som:

  • Arbetsplanering (16 %) – till exempel AI-baserade prognoser och schemaläggning
  • Lärande och utveckling (15 %) – individanpassade utbildningsvägar
  • HR-support (14 %) – bland annat chatbottar för att besvara medarbetarfrågor

Så använder medarbetarna AI i praktiken

AI används framför allt för att effektivisera arbetsuppgifter:

  • Automatisering (18 %) – exempelvis sammanfattningar, formulär och utkast
  • Lärande och utveckling (17 %) – hålla kunskap aktuell och få stöd i utbildningar
  • Innehållsskapande (15 %) – skriva mejl eller marknadstexter

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i februari 2025 i 16 europeiska länder: Belgien, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Kroatien, Nederländerna, Norge, Polen, Rumänien, Serbien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland. Totalt tillfrågades 5 625 beslutsfattare inom HR, varav 575 i Sverige, och 16 000 medarbetare, varav 1 000 från Sverige. Resultaten ger en representativ bild av arbetsmarknaden i varje land. Läs hela rapporten här »