Tjänstepension för anställda som är värd att fira – det här ska du tänka på
PUBLICERAD 5/3/2025
Lästid ca 3 min

Tjänstepension för anställda som är värd att fira – det här ska du tänka på

Tjänstepension är en av de mest uppskattade förmånerna bland anställda. Men, hur stor bör den vara? Vad kostar det, och hur hittar du rätt lösning? Här får du svaren – och en checklista att bocka av direkt.

Skapa en pensionslösning som gynnar företaget och de anställda – se vad den kan innehålla!

Varför tjänstepension?

Tjänstepension är en av de mest uppskattade förmånerna. Den stärker ditt rykte som arbetsgivare och gör det lättare att attrahera och behålla kompetens.

Dessutom får dina anställda en bättre framtida ekonomi – till en förmånlig kostnad för dig. Att ge tjänstepension i stället för högre lön ger både dig och dina anställda ekonomiska fördelar. Ränta på ränta effekten och skattesystemet jobbar till er bådas fördel. Skatten på pensionspremier är lägre än arbetsgivaravgifter, och att inbetalningarna är avdragsgilla kan minska din företagsskatt.

Hur stor bör tjänstepensionen vara?

Har ni kollektivavtal ingår tjänstepension, och nivå och modell är förutbestämd. Har ni inte kollektivavtal väljer du själv.

Först bör du titta igenom era anställningsavtal. Har du lovat något där så måste du uppfylla det.

Det är vanligt att referera till ”motsvarande nivå som i kollektivavtal”. Men hur mycket är det? Jo, för privatanställda tjänstemän med kollektivavtal ligger pensionspremien som grund på 4,5% av bruttolönen, upp till 7,5 basbelopp (2025: 441 000 kr) och sedan på 30% av lönen därutöver. I tillägg kan det finnas flexpension, ofta på mellan 0,4 och 2 procentenheter.

Vad ska jag tänka på när jag väljer pensionslösning?

Grunden i alla tjänstepensionslösningar är så klart sparandet. Du kan välja att ha en fast premie, så att samma belopp sätts av oavsett lönenivå. Eller en premie som motsvarar en viss procentsats av lönen.

Dessutom finns ofta tillägg för att trygga den anställdes ekonomi:

  1. Sjukförsäkring. Ger extra ersättning vid långvarig sjukskrivning.
  2. Premiebefrielseförsäkring. Om den anställde blir helt eller delvis arbetsoförmögen betalas pensionspremierna som arbetsgivaren skulle stått för.
  3. Efterlevandepension. Oftast valbar. En del av pensionspremien går till efterlevande vid ett eventuellt dödsfall.

Vad ska jag tänka på när jag väljer pensionsleverantör?

Försäkra dig om att det finns förvaltningsalternativ som passar alla. Bäst är om det finns både traditionell förvaltning – som ger en viss garanti på sparkapitalet – och ett brett utbud av fonder med olika karaktär, där det enkelt går att filtrera på till exempel hållbar profil eller risknivå.

Se över förhållandet mellan servicenivå och kostnader. Vill dina anställda ha rådgivning varje år eller föredrar de lägre avgifter så att så mycket som möjligt av premien går till sparande?

Underskatta inte vikten av en smidig administration! Se till att pensionsleverantören erbjuder användarvänliga digitala tjänster.

Sist men inte minst: Välj en pensionsrådgivare som du får förtroende för, och som kan ge råd baserat på alla anställdas individuella behov.

Checklista: Fixa tjänstepension – tänk på detta

  • Fast eller procentbaserad premie?
  • Egen premienivå eller kollektivavtalens nivå?
  • Vilka försäkringar ska ingå?
  • Har pensionsleverantören en smidig administration och förvaltningsalternativ som passar alla anställda?
  • Tag kontakt idag! Låt dina anställda dra nytta av ränta-på-ränta-effekten genom att starta sparandet nu, inte ”snart”.

Behöver du hjälp att göra rätt? Utforska hur SPP kan stötta dig en din HR-roll.


En pension värd att fira

Tänk om vi firade pensionen som andra stora livshändelser? Då kanske fler skulle börja drömma om tiden efter arbetslivet. Det tror vi.

Välkommen till SPP – tillsammans skapar vi en ny tid värd att fira.