Tryckt marknadsföring regerar
PUBLICERAD 14/9/2019
Lästid ca 2 min

Tryckt marknadsföring regerar

Tack vare skriftlig kommunikation i tryckt form kan inte dina kunder klicka bort dig med ett knapptryck. Men hur skapar du den perfekta annonsmixen?

Till skillnad mot vad många tror, så slår fortfarande tryckt marknadsföring onlineannonsering på fingrarna inom B2B-sektorn. Anteckningsböcker, block och pappersvaror med reklamtryck är fortfarande kontorets hjälte och får både medarbetarnas och kundernas hjärtan att slå lite snabbare. Det är helt enkelt en viktig del av vår kontorskultur.


Många väljer idag att skriva ned mötesanteckningar i ett block istället för i sin laptop, kanske för att man vet att hjärnan på så sätt enklare memorerar handens rörelser och minnesanteckningarna från mötet etsar fast sig tydligare.

Och eftersom kontorsmaterial omger dina anställda hela dagen är det smart att använda tryckt marknadsföring som ett intelligent och effektivt annonsutrymme.

Så ger du nytt liv till dina tryckta kampanjer.

Hur når du dina kunder då? Jo, se varje möte eller mässa som en möjlighet att utbyta små reklampresenter. Smarta, finurliga eller bara trevliga – det bestämmer du själv. Resultatet blir att kunden kommer påminnas om ditt företag både under frukostmötet, styrelsemötet eller klockan-tre-kaffet. Digitalt är det nästan omöjligt att skapa denna form av uppmärksamhet.

Skrivbordsmaterial, pennor eller anteckningsblock blir dessutom extra effektiva om du använder dig av enhetliga företagsfärger, logotyper och adressetiketter.

Skilj dig från mängden. Bli ihågkommen.

Tack vare skriftlig kommunikation i tryckt form kan inte dina kunder klicka bort dig med ett knapptryck. Intrycket och känslan stannar helt enkelt kvar längre. Du vet att du träffat rätt när kunderna känner igen ditt företag redan genom kuvertens färg och stilistiska design. Det är det som kallas ”branding”, ett sätt att stärka ditt varumärke på marknaden. Det är ingen slump att kontorsartiklar med reklammeddelanden eller företagsdesign skiljer sig från mängden.

Kalendrar och mappar är andra trevliga exempel på giveaways som du kan bifoga i korrespondensen med kunderna. Därmed är finns du direkt på kontoret eller på kundens skrivbord – och de påminns om ditt företag när nya ordrar väntar.

Nyckeln till framgång är rätt annonsmix.

Rätt mix av reklammaterial skapar störst effekt. Annonsera till exempel online och nå rätt målgrupp som letar efter dina produkter och tjänster. Men, efter den första digitala interaktionen bör du också vara tillgänglig offline. Genom tryckt marknadsföring i form av utomhusreklam, mässor och smart kontorsmaterial, får du den bästa effekten.