Är ditt företag redo för Arbetsmiljöverkets granskning av den digitala arbetsmiljön?
PUBLICERAD 7/10/2024
Lästid ca 2 min

Är ditt företag redo för Arbetsmiljöverkets granskning av den digitala arbetsmiljön?

Digitaliseringen har öppnat dörrar till effektivare arbetssätt och innovationer, men med dessa framsteg följer också nya arbetsmiljörisker som företag måste ta på allvar. Arbetsmiljöverket har inlett inspektioner på över 2 000 arbetsplatser för att säkerställa att dessa digitala risker hanteras på ett säkert sätt. Riskerna kan variera från teknikstress till ökade krav och arbetsbelastning.

Är ni redo att möta dessa inspektioner eller ännu viktigare, har ni koll på den digitala arbetsmiljön?

Så kan du förbereda din organisation

Att förstå och hantera den digitala arbetsmiljön är avgörande för att skapa en hållbar och hälsosam arbetsplats. Här är några viktiga steg för att säkerställa er digitala arbetsmiljön.

FEM HR tipsar:

1. Bedöm digitala risker:

De riskbedömningar som ni (förhoppningsvis) redan genomför bör även inkludera digitala faktorer. Det handlar om att identifiera de risker som digitala verktyg och arbetssätt kan medföra, såsom överbelastning på grund av för många system eller verktyg.

2. Se över resurserna:

En vanlig orsak till teknikstress är ett överflöd av digitala verktyg och system. Se till att medarbetarna har tillgång till rätt verktyg som verkligen underlättar deras arbete, snarare än att skapa frustration. Ta reda på hur verktygen fungerar i praktiken och om det finns behov av förbättringar.

3. Skapa tydliga gränser mellan arbete och fritid:

Särskilt i tider av distansarbete blir gränserna mellan arbete och privatliv otydliga. Det är viktigt att skapa tydliga riktlinjer som stödjer balans och ser till att medarbetarna får den återhämtning de behöver.

4. Utbilda och informera medarbetarna:

En viktig del av att hantera digital arbetsmiljö är att utbilda medarbetarna om de risker som finns. Se till att alla vet hur man arbetar säkert digitalt och att det finns tydliga rutiner för hur man rapporterar problem relaterade till digital stress eller belastning.

5. Följ upp och utvärdera kontinuerligt:

Tekniken utvecklas snabbt, och det gör även de risker som kan uppstå. Därför är det viktigt att kontinuerligt följa upp och utvärdera era digitala verktyg och arbetsprocesser för att kunna anpassa er till nya utmaningar. Regelbundna uppföljningar säkerställer att riskerna hanteras i takt med att tekniken och arbetssätten förändras.

Är ni redo?

Det handlar såklart inte bara om att vara förberedd på Arbetsmiljöverkets granskning för att undvika eventuella anmärkningar eller böter, utan om att skapa en arbetsmiljö där medarbetarna trivs och kan prestera på topp. En proaktiv inställning till digital arbetsmiljö kan leda till både ökad produktivitet och minskad personalomsättning.

Med rätt åtgärder på plats kan ni inte bara förebygga problem utan även skapa en arbetsplats som är hållbar på lång sikt. Se till att ni har de verktyg och resurser som behövs för att både hantera dagens digitala utmaningar och vara förberedda på morgondagens.

Behöver ditt företag rådgivning i dessa frågor? Kontakta:

Hanna Bergfäldt: Senior HR Consultant på FEM HR

Cecilia Ahrman Rasmussen: Senior HR Tech Consultant på FEM HR