Rätt förväntningar
Kommunikation är som i många andra situationer nyckeln för att se till att ni lyckas med hybridjobb som arbetsmetod. Genom att ha tydliga kanaler för kommunikationen ser du till att alla är uppdaterade och involverade inför arbetsdagen – oavsett om de jobbar på kontoret eller hemifrån. Se till att använda digitala verktyg och de plattformar som är tillgängliga för att underlätta samarbete – till exempel bra videokonferenssystem och projektledningsverktyg och annan teknik som underlättar smidig kommunikation. Se också till att kommunicera förväntningar och deadlines för att undvika missförstånd och frustration bland kollegor.
Anpassa för individen
Den största fördelen med hybridjobb för de anställda är att det ger en uppskattad flexibilitet som ökar engagemang och produktivitet. Ett sätt att maximera de fördelarna med hybridjobb är att erbjuda individanpassade lösningar som möter de olika individernas olika behov. Till exempel flexibla arbetstider, anpassade arbetsstationer eller möjlighet till perioder av fokuserat arbete utan att bli störd.
Gynnas av en stark företagskultur
En stark företagskultur är lika viktig för hybridjobb som för traditionella arbetsmiljöer. Genom att hålla regelbundna team-möten och fortsätta lägga vikt vid sociala evenemang, både på kontoret och digitalt kan du främja känslan av samhörighet. Prioritera också samarbete och uppmuntra kollegorna att dela kunskap med varandra så främjar du ytterligare en positiv arbetsmiljö.
Erbjud utbildning och stöttning
Att arbeta i en hybridmiljö kan vara nytt för vissa anställda. Vill du underlätta övergången kan du erbjuda utbildning och stöd som träning i digitala verktyg som effektiviserar distansarbetet och gör det enklare för medarbetarna att hantera balansen mellan arbetslivet och fritiden genom självledarskap.
Utvärdera vartefter
Även om ni har arbetat på samma sätt ett tag nu kan ni optimera hybridjobben genom att hela tiden utvärdera och anpassa arbetsprocesserna. Glöm inte att samla in feedback från de anställda och identifiera utmaningar och möjligheter till förbättring. Sedan kan du utvärdera feedbacken och justera rutiner, arbetsflöden och arbetsbelastning för att skapa en ännu mer effektiv arbetsmiljö på båda kontoret och för det virtuella teamet.
Sätt upp riktlinjer
Hybridjobb kan vara utmanande för vissa medarbetare eftersom det kräver en större mängd självdiciplin och självledarskap. Som arbetsgivare kan du underlätta genom att sätta upp tydliga riktlinjer. Till exempel när det gäller mål och deadlines, strukturerade rutiner, rapportering, ansvarstagande och initiativ. När dina medarbetare har tydliga verktyg och ramar ökar det tryggheten.
Hybridjobb innebär det bästa av två världar
För att hybridjobb ska fungera i verkligheten är det viktigt att ha en balans mellan närvaro och distans. Till exempel genom regelbundna möten och aktiviteter på kontoret för att främja samarbete och teamkänsla, samtidigt som du ger tillräckligt med utrymme för att kunna arbeta flexibelt och på distans. Då får ni en arbetsmiljö som främjar individuell produktivitet – samtidigt som du skapar gemenskap i teamen.
5 tips för att optimera hybridjobb:
1. Tydliggör kommunikationskanaler och förväntningar
2. Inför individanpassning för varje medarbetare
3. Upprätthåll en stark företagskultur
4. Erbjud utbildning och stöd kring hybridjobb
5. Utvärdera och anpassa arbetsprocessen vartefter
Här kan du läsa mer om hybridjobb och företagskultur