Undvik de vanligaste tidstjuvarna när du jobbar hemifrån

Lästid : 3 min

Undvik de vanligaste tidstjuvarna när du jobbar hemifrån

Många medarbetare har idag avtal om att kunna jobba hemifrån en eller ett par dagar i veckan. Det är ett uppskattat arbetssätt och gör att vi sparar in på pendling och andra tidstjuvar. Men att jobba hemifrån kan också vara fullt av distraktioner. Här är några tidstjuvar du ska se speciellt mycket upp för och hur du undviker dem – för att kunna skapa en effektiv arbetsdag på hemmakontoret.

En utmaning att ställa om

I hemmet finns det mycket som distraherar. Det är här vi är vana att slappna av, att sköta ruljangsen med familjen och att göra lite det vi känner för. Men det kan bli en farlig inställning när det kommer till att få något gjort. Undersökningar visar att det inte är längden på vår arbetsdag som gör oss produktiva, utan hur vi strukturerar vår tid. 

Skriv ett schema

Att slippa åka fram och tillbaka till jobbet sparar visserligen in på pendlingstimmar, men det finns ändå tillräckligt med tidstjuvar i hemmet. Genom att skriva ner vad det är vi vill få gjort och under vilken tid under dagen, hjälper det oss att vara tydliga mot både oss själva och vår omgivning. Hur lång ska arbetsdagen vara och när börjar och slutar den? Vilka specifika uppgifter ska du bocka av och till vilken tid? Skriv upp dagens schema tydligt vid datorn så blir det enklare att följa det.

Ta rörliga pauser

Att plocka ut diskmaskinen eller gå ut med hunden är perfekta pausaktiviteter. Avsätt till exempel en och en halv timme att arbeta intensivt vid datorn för att sedan ta paus en kvart och gör något där du rör på kroppen. Genom att utnyttja pauserna rätt får du inte bara bättre återhämtning, utan hinner med många andra saker på att-göra-listan. 

Avgränsa med rutiner

En rutin lär både kroppen och hjärnan när arbetsdagen börjar och slutar. Precis som när du går till och från bussen kan du själv skapa liknande rutiner hemma. Börja till exempel arbetsdagen genom att ta med dig ditt vattenglas eller kaffe till en specifik arbetsplats och lyssna på en speciell låt. När arbetsdagen är slut kan du varje dag ta en kort promenad runt kvarteret. Då blir det enklare för hjärnan att ställa om mellan arbete och fritid. 

Jobba hemifrån – på olika platser

Ett annat sätt att lära hjärnan vid vad som är arbete och fritid och effektivisera arbetsdagen är att använda en specifik plats när du jobbar. Att jobba från sängen eller soffan är förstås ett no-no. Har du inte ett skrivbord som du kan sitta vid, kan du kanske fortsätta arbeta vid köksbordet. Men sätt dig i så fall en specifik stol när du jobbar och en annan när du kopplar av eller äter med familjen. Då förknippar hjärnan platsen med arbete respektive avkoppling – och du kommer snabbare in i ”work-mood” när det behövs.

Mobiltelefonen – vår största tidstjuv

Mobilen använder vi ofta för både nöje och arbete. Ett trick för att få bättre fokus på själva jobbet i datorn är att lägga mobilen på mer än en armlängds avstånd.  Då lockas du inte att ta upp den och kolla instagram eller annat, när du egentligen borde skriva en rapport eller sitter i videomöte med en kollega. 

Vila lika viktigt som jobb

Många jobbar fler timmar när de jobbar hemifrån och det är lätt att arbetsdagen drar över in på fritiden. Men vila är oerhört viktigt för vår prestanda och vi behöver de naturliga pauser som småprat med kollegor annars brukar stå för. Se till att du får återhämtning regelbundet under din arbetsdag via mikropauser, men också genom att du stänger ner datorn och kopplar av när arbetsdagen är slut. 

De 5 vanligaste tidstjuvarna på hemmakontoret:

  1. Mobilsamtal
  2. Husdjur
  3. E-post
  4. Matlagning och hushållssysslor
  5. Sociala media


Källa: Jobbland, Inhouse, Sunt arbetsliv