På pensionsbolaget SPP ses förmåner inte som en box att kryssa i, utan som en strategisk pusselbit. Ett genomtänkt förmånspaket, som medarbetarna uppskattar och känner till, bidrar enligt Helena Sandin, HR-chef på pensionsbolaget SPP till både ökad trivsel och ett starkare arbetsgivarvarumärke.
– Vi ser en tydlig koppling mellan ett konkurrenskraftigt förmånspaket, en välmående organisation och högt engagemang, säger Helena Sandin. Det hjälper oss att behålla kompetens, locka nya medarbetare och skapa ambassadörskap bland dem som redan är här.
SPP mäter engagemanget internt varje månad. Där följer man bland annat upp hur många medarbetare som skulle rekommendera SPP som arbetsgivare, och hur de ser på företagets produkter och tjänster.
– Vår höga nivå av engagemang visar att vi har många ambassadörer i organisationen. Och forskning visar att högt engagemang leder till positiva effekter som högre produktivitet, lägre personalomsättning och färre sjukdagar.
Men förmånerna är bara en del av helheten. För att skapa en attraktiv arbetsplats krävs även en stark kultur och tydliga värderingar.
– Vi bygger vår kultur på psykologisk trygghet, lärande och affärsmannaskap. Vi vill att varje medarbetare ska känna sig inkluderad och samtidigt ges möjlighet att utvecklas, säger Helena Sandin.
SPP har uttalade mål för att skapa en miljö där både trygghet och prestation får ta plats. Det syns också i resultat: låg sjukfrånvaro och en sund nivå på personalomsättning är två konkreta indikatorer.
Målet är att medarbetarna inte bara ska välja SPP när de söker jobb, utan varje dag de går till jobbet. Därför är det viktigt att erbjuda en spännande, utvecklande och meningsfull arbetsmiljö, menar Helena Sandin
SPP:s arbete med employer branding riktar sig både utåt och inåt. Det handlar lika mycket om att attrahera nya talanger som att behålla dem som redan är på plats.
– Vi bygger vårt varumärke genom att kombinera stark kultur med bra förmåner. Det ger oss både trovärdighet och uthållighet.
Employer branding i praktiken innebär bland annat att arbeta med löpande kommunikation om kultur och värderingar, synliggöra förmånerna och dess värde, och säkerställa att medarbetare får utvecklas i sina roller.
Så synliggör du förmånspaketet med en kommunikationsplan
Gruppinformation: Regelbundna informationsmöten om tjänstepension och försäkringar. Dessa möten kan hållas, till exempel av din pensionsleverantör, både fysiskt och digitalt.
Individrådgivning:Erbjuds ofta av er pensionsleverantör och den hjälper den anställda att förstå den förmån som företaget har tecknat för dem. Rådgivningen anpassas efter varje anställds unika situation och behov.
Förmånssamtal: Informera till exempel hur löneökningar påverkar pensionsavsättningen. Dessa samtal kan integreras i de årliga lönesamtalen för att öka medvetenheten om pensionsförmånerna.
Informationsportal: En specifik sida för ert bolag där era förmåner beskrivs, det kan vara i både på svenska eller engelska.
Pensionsavsättning på lönespecifikationen: Ett enkelt sätt att synliggöra i kronor och ören hur mycket den anställde får si sparande varje månad.
Anställningsintervjuer: Säkerställ att ni på ett enkelt sätt kan kommunicera vilka förmåner ni erbjuder, till exempel genom att skapa en PDF med relevant information.
Gör lönesamtalet till förmånssamtal: Prata inte bara lön! Lyft förmånspaketet i sin helhet. Glöm inte de mjuka värdena. Du kan till exempel låta den anställde testa SPPs Drömgenerator inför samtalet som med hjälp av AI-baserad teknik hjälper dig att visualisera ditt framtida jag.
Läs mer om hur du får trygga, lojala anställda som inte säger upp sig första taget.