Hur får man unga medarbetare att bry sig om pensionen?
För Polariums HR-chef Emelie Thuresson är det en av de största utmaningarna. När greentechbolaget skulle utveckla sitt förmånspaket stod pensionslösningen högt på agendan, inte bara för att den är en stor kostnadspost, utan för att den är strategisk för att attrahera och behålla talanger.
– Vi hade inte den där moderna tjänstepensionslösningen som matchade oss som techbolag. SPP har hjälpt oss att skapa ett attraktivt paket som alltid är uppdaterat och konkurrenskraftigt, säger Emelie.
Nyckeln till engagemang för pensionen
Polarium har många unga medarbetare som upplever pensionen som avlägsen.
– Den största utmaningen är att pension ibland känns tråkigt och mossigt bland medarbetarna. Vi ville hitta ett sätt att öka engagemanget och kunskapen om pension och sparande för framtiden, säger hon.
För Emelie är tre saker viktiga när det kommer till pension och försäkring för medarbetarna: konkurrenskraft, enkel administration och att pensionsbolaget erbjuder möjligheten till ett mer medvetet sparande ur ett hållbarhetsperspektiv.
– Våra medarbetare förväntar sig att vi gör medvetna val och har en aktuell pensionsplan. Vi uppdaterar pensionspolicyn varje år och justerar vid behov. Här gör SPP:s kundteam stor skillnad, de ger oss stöd så att vi kan göra välgrunderade val, säger hon.
Tydlig pensionspolicy
Eftersom Polarium saknar kollektivavtal är en tydlig pensionspolicy extra viktig. Den har tagits fram fram tillsammans med SPP:s experter och ses över årligen. Digitala verktyg är också centrala – exempelvis för löneväxling, som ofta upplevs som krånglig.
– Hos SPP är löneväxling enkelt. Systemet håller koll på vilka som kan löneväxla och uppdaterar siffror vid löneförändringar. Jag kan känna mig trygg med att allt blir rätt, säger Emelie.
För Polarium handlar pension inte bara om att bidra med trygghet, utan även om värderingar.
– Medarbetarnas pensioner är en betydande kostnadspost. Vi vill att våra pensionspengar placeras i linje med våra värderingar, säger Emelie.
SPP:s proaktiva support är en annan nyckel.
– De påminner, följer upp och säkerställer att allt fungerar. Det sparar mig mycket tid och ger mig värde i vardagen, säger hon.